Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Realitetsorienter meg - hvor mye arbeid er det egentlig med hund?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-15, 09:42   #1
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Realitetsorienter meg - hvor mye arbeid er det egentlig med hund?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Men det som jeg syns er pes med hund, det er at man blir så bundet. Det er jo veldig vanskelig å reise bort uten hund, f.eks. Både på helgeturer, dagsturer, og ferier. Så hvis jeg skal dra fram noe negativt så er det det. Det aller beste er da hvis du har noen glade hundevakter i nærheten!! som villig stiller opp.

Se der, ja, der var argumentet sitt.

Vi er mye på hytta, så en hund måtte kunne transporteres, og det betyr vel bur og større bil. Og skal vi ha hund skal vi ikke ha en snuppesøt liten en, kjenner jeg familien rett, så da må det stort bur og stor bil til, og det skjer ikke.

Gammel 29-11-15, 09:57   #2
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det er helt fantastisk å ha hund(er), det er verdt hvert eneste hår og at man blir bundet. Så jeg burde egentlig ikke svare.

Vi har tre og det er en krevende rase vi har men det gir så vanvittig mye! Her er vi også mange til å dele på oppgavene (tur/kurs/treninger/utstillinger/bading/klipping) og det er gutta på 13 og 15 som gjør det meste av trening og alt av kursing.

Yngste hund i huset er 14 uker nå og jeg er helt tullete forelsket i henne. Kan kose med henne hele dagen, hun er vidunderlig!
Benytter sjansen til å legge ut et skrytebilde, her er hun veldig trøtt i går kveld:

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-15, 10:00   #3
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Se der, ja, der var argumentet sitt.

Vi er mye på hytta, så en hund måtte kunne transporteres, og det betyr vel bur og større bil. Og skal vi ha hund skal vi ikke ha en snuppesøt liten en, kjenner jeg familien rett, så da må det stort bur og stor bil til, og det skjer ikke.

Man må ikke ha bikkja i bur når man reiser altså. Jeg kjenner ingen som har det, men hunden har ofte en sånn hundesele på seg, så du må ha et ekstra sete i bilen.

Sist redigert av Joika : 29-11-15 kl 10:16.
Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-15, 10:05   #4
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Man må ikke ha bikkja i bur når man reiser altså. Jeg kjenner igjen som har det, men hunden har ofte en sånn hundesele på seg, så du må ha et ekstra sete i bilen.

Men det er mye tryggere med bur.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-15, 10:18   #5
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Det er veldig omdiskutert om sele er bra nok for hunder over en viss størrelse. Jeg ville aldri tatt sjansen på å ha en stor hund med sele i baksetet blant ungene.

Ellers trenger det ikke være så mye jobb med hund dersom man er nøye med valg av rase og ærlig med seg selv om hvor mye tid man har mulighet å legge i prosjekt hund.

Vi har ingen som kan passe vår i ferier, og det medfører merkostnader på 5-8000 per år i kennelutgifter. Ellers koster forsikring, utstyr, vet. utgifter, Evt frisør også en god del penger.

Men så får man så mye tilbake også, man må bare være ærlig med seg selv om man synes det er verdt det. Jeg synes nå det ;-)

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-15, 13:28   #6
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er mye jobb i begåhnnelsen og det glemmer man gjerne når man vel har en oppdratt hund.

Vi har en liten hund og han kan vi stort sett alltid ta med oss om vi er på tur i Skandinavia. Når vi er i utlandet så har vi ohågså klart å finne hundevakt. Det er no betydelig enklere å få hundevakt til en liten hund. Alternativ er hundepensjonat.

Ha en så pass liten hund så at barna kan gå tur.

En ting man plutselig oppdager når man ikke har barn i huset er det at en voksen må hjem direkte etter jobb for å lufte. Den jobben fikser jo Herremannen om han ikke blir med venner hjem. Når Heremannen var på leir en uke oppdaget vi plutselig at vi ikke kunne dra direkte hit eller dit for å fikse ditt eller datt eller f.eks. trene uten en av oss var nødt å dra hjem først. Nå var det kanskje også slik at vi akkurat den uken passet på å gjøre en masse ting, men det viste litt på hvordan livet blir den dagen når Herremannen ikke bor hos oss lenger (vi har en rase som kan leve lenge).

Skaff dere igså en rase som ikke må gå lange turer for å ha det bra eller blir understumulerte av det.

I dag regner det, det er søndag og kl er 12.25. Vår lille B-hund med festblære har foreløpig snudd i døren når vi skulle gå ut. Nope, han hadde visst ikke så hastverk med å gå ut når det regnet. Da holder han seg heller litt lenger. Om en stund kommer han nok og sier i fra at han må ut, når vi vel er ute så er det ikke så farlig å bli våt.

Det er veldig kos å ha hund, men det lønner seg virkelig å jobbe med oppdragelse i begynnelsen og så vedlikeholde det. Det tar sin tid å få hunden dit man vil.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (514,2 KB, 45 visninger)
Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-15, 13:38   #7
Urie
Superaktiv

Medlem siden: Jun 2009
Urie er litt kulUrie er litt kul
Standard

Vi har valp i huset nå, og det er veldig mye arbeid nå. Jeg gleder meg til den blir voksen
Vi sliter med å få hunden husren og den spiser på alt den kommer over. Vi har hatt samme rase tidligere og ser at det er store forskjeller på hundene. Jeg vet jo at det vil bli kjekt til slutt, men må innrømme at denne hunden krever mye mer enn de vi har hatt tidligere.

Urie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-15, 14:21   #8
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

I dag regner det, det er søndag og kl er 12.25. Vår lille B-hund med festblære har foreløpig snudd i døren når vi skulle gå ut. Nope, han hadde visst ikke så hastverk med å gå ut når det regnet. Da holder han seg heller litt lenger. Om en stund kommer han nok og sier i fra at han må ut, når vi vel er ute så er det ikke så farlig å bli våt.

Nå, etter 14 timer uten å ha tisset så forteller han meg at han blir med meg ut, jegskal ut i hagen og fikse litt. Før det har han ikke ønsket å gå ut nå når det er vått ute. Jeg må innrømme at det er deilig at han ikke må ut hele tiden. Han syns det er stas å være ute, men bare å gå ut for å tisse og så inn igjen når det er vått, det kan han gjerne vente med.

Vår forrige hund måtte ut etter maks 8-9 timer og det er vel mer normalt, tror jeg. Han var ikke heller spesielt flink på å fortelle at han måtte ut, denne forteller oss det mye tidligere så det er ikke noe tvil når han må ut.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-15, 15:57   #9
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Det er mye arbeid med valp. Da bør man beregne noen uker med helt fri og en god periode der man er fleksibel. Sånn ellers synes jeg ikke det er så mye pes egentlig. Vi har hage som vi kan slippe den ut i. I tillegg går vi selvsagt tur med ham. Jeg liker å jogge, så han er ofte med meg på joggetur.

Vi har en rase som krever en del pelsstell. Den må greies ordentlig en gang i uka, smat klippes noen ganger i året. Fordelen er at den ikke røyter. Det er helt topp å slippe hundehår overalt.

Ulempen er jo helt klart at man blir bundet Moren min passer ham de gangene vi er borte og hun er hjemme. Ser nok for meg at vi etterhvert må ha han på kennel. Litt usikker på hvordan det går, han er ekstremt knyttet til oss

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:08.