Sv: Paris - hva skjer?
Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.
Ikke minst derfor er jo religion et viktig tema, tenker jeg, for å nyansere. Det må jo gå an å diskutere ulike tolkninger av islam, slik man opp igjennom har diskutert ulike tolkninger av kristendommen. Det at det i stor grad er muslimer som utsettes for denne terroren forstår jeg ikke hvorfor skal være et argument for at religion ikke har noe med saken å gjøre.
Problemet er at når religionen er fokus, så rammer man så mange, mange fler enn de man ønsker å ramme.
Javel, så bekjenner medlemmene av IS seg til islam. Men de bekjenner seg til et islam som mange muslimer ikke kjenner seg igjen i eller er enige med. På samme måte som kristne, millitante abortmotstandere og homofobe, som gjerne bruker vold for å understreke sin motstand mot abort eller homofili, bekjenner seg til en kristendom jeg ikke kjenner meg igjen i. Og jeg nekter, virkelig nekter, å la meg assosiere med dem. Deres tro er ikke min. Jeg er medlem av den norske kirke, giftet meg i kirken, har døpt begge barna mine. Jeg tror på nestekjærlighet og medmenneskelighet, og den gyldne regel. Jeg er ikke spesielt religiøs av meg, og reagerer innimellom på hva organisasjonen "Den norske kirke" finner på, men jeg vil likevel påstå at jeg er en moderat kristen, slik mange muslimer er moderate muslimer. Og det er disse vi nå rammer, ved å blande inn religion. Og. Det. Er. Ikke. Greit.
IS er ikke islam. IS er en terrororganisasjon som bruker deler av religionen islam til å lokke til seg frustrert ungdom som opplever å bli undertrykt på grunn av sin etniske og religiøse bakgrunn, hjernevasker dem, og sender dem ut som soldater i en krig de ikke egentlig skjønner. For dette handler virkelig ikke om religion. Det handler om maktkamp, om hvem som skal ha kontrollen, og hvordan de skal ta kontrollen og beholde den. Om mennesker som har skjønt at de ikke klarer å ta kontrollen på annen måte enn ved bruk av ekstremt brutale virkemidler, som ikke har noe å miste, og som er ødelagte nok i hodet til at de har mistet den siste resten av medmenneskelighet, og dermed er villige til å bruke ekstreme virkemidler i sin jakt på makt.
Hvem er det som kommer til å lide mest etter terrorangrepene i Paris (bortsett fra de etterlattes familier), det er MUSLIMENE i Paris. Terrorangrepene brukes som rekrutteringskanaler, for å radikalisere flere ungdommer, som opplever hat, segresjon og undertrykkelse i kjølvannet av terroraksjoner der de like gjerne kan ha blitt rammet selv. Så vi må SLUTTE å snakke om dette som et spørsmål om religion. For det er det ikke. Virkelig ikke.
Sist redigert av Gaia : 14-11-15 kl 13:30.
|