Sv: Respekt for yrkestitler
Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.
Jeg er enig med deg altså, Input, i hva som menes med bunadspoliti. Mitt spørsmål er om de faktisk eksisterer, eller om de er rene fabeldyr.
De eksisterer jo, men som regel synes jeg folk med utdannelse (historikere eller bunadstilvirkere) på området er mer moderate enn mange andre. De sier f.eks. "Solbriller er jo egentlig ikke noe man bærer med bunad i.o.m. at dette ikke fantes på den tiden drakten har sin opprinnelse, men det er jo klart at man skal beskytte øynene sine mot solen på 17.mai nå som vi vet at det er farlig. Eller "Bunadsring- og øredobber er ikke en nødvendig del av bunaden da dette er et moderne "påfunn" fra sølvsmeden og ikke noe som hører til drakten".
Min erfaring er at det som regel er blandt folk som mener at de "kan" sin bunad best, uten noe annet å slå i bordet med enn at de eier ett eksemplar, at jeg har hørt sånne "bunadspolitiuttalelser". "Den eneste frisyren man kan ha til bunad er flette", eller at "bunad uten hodeplagg er helligbrøde". Eller "man ikke skal ha koneforkle/konehodetøy til konfirmasjonen/før man er gift" osv.