Sv: Respekt for yrkestitler
Opprinnelig lagt inn av Guava, her.
Når jeg leser om bunadspolitiet her inne har jeg trodd at det handler mer om generelle forståsegpåere enn om bunadstilvirkere, men jeg kan ha oppfattet feil.
Jeg oppfatter ordet (og bruker det) på samme måte som Guava. Litt snipete, selvoppnevnte forståsegpåere. Som ikke bare Tenker Sitt, men som må si det høyt og ofte, hver gang de ser noe som ikke er "lov".
At jeg kan finne på å kalle vår fantastiske bunadstilvirker for bunadsdamen vår, er mer som en hedersbetegnelse å regne, sagt i høyeste ærbødighet. Bunadstilvirker er vel rimelig ny som yrkestittel, og det blir for komplisert å si "hun som vi går til og får sydd bunad som har utdannelse i draktsøm og bachelor i folkedrakter fra høgskolen i <insert sted>". Men jeg skal huske bunadstilvirker heretter.
Ordet "musikkpoliti" brukes for øvrig på samme måte innen mine musikkretser. Ikke-spesifikke, meget kritiske og litt arrogante personer som må si alt de mener hele tiden på en ikke alltid høflig og konstruktiv måte om det som fremføres fra en scene.