Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Flyktningene i Middelhavet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-15, 15:43   #1
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Flyktningene i Middelhavet

Dyster lesning. Men det er jo heller ikke slik at alt det frivillige skriver om hvilke organisasjoner som er der og ikke, nødvendigvis er 100 % korrekt.

Gammel 26-10-15, 15:54   #2
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Dyster lesning. Men det er jo heller ikke slik at alt det frivillige skriver om hvilke organisasjoner som er der og ikke, nødvendigvis er 100 % korrekt.

Nei, slik er det jo. Men det er det de som er der oppfatter.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-15, 18:17   #3
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som i så mange andre spørsmål, er svært mange folks første tanke "what's in it for me", og når media snakker om utgifter på 750 milliarder og et antall som langt overstiger en middels norsk by - så blir man fort skeptisk og negativ. Særlig hvis man ikke omgir seg med andre enn folk som er enige med en selv... Og det er jo ganske vanlig. Like barn leker best.

I tillegg viser det seg jo, at en del av de som kommer som enslige aslysøkende barn IKKE er barn i det hele tatt, men unge menn på søken etter noe bedre. Ikke bare fra Syria, men også fra andre land: http://www.dagbladet.no/2015/10/24/k...asyl/41642603/

Legg til avisforsider med bilder av flyktninger som ikke er fornøyd med tilbudet de får, at de føler seg krenket over at de må sjekkes for sykdom og alder, kreftlegemidler de norske myndighetene ikke kan ta seg råd til (mens man tilsynelatende øser ut penger til våre nye landsmenn) og varsling om at andre land tar grep for å kontrollere flykningstrømmen - så er veien kort til et fargerikt Facebookinnlegg om hvor urettfeigt alt er.

Personlig opprøres jeg mest over at denne masseflukten nærmest er en studie i Darwinisme. Barn, gamle og familier blir forbigått av mennesker med betydelig bedre helse og flere ressurser - vi burde i mye større grad rette hjelpen til de som trenger det mest.

Gammel 29-10-15, 15:37   #4
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Jeg håper virkelig at staten får på plass en god plan, og gode avtaler rundt hvordan de skal ta i mot flyktningene fort!

Man er nødt å diskutere penger om man ønsker å hjelpe flest mulig. Jeg blir provosert av begge sider i denne saken. På ene siden har man de som vil hjelpe alle, og blir provosert dersom noen nevner ordet kroner. På andre siden sitter de som vil hjelpe minst mulig, og som ikke gjør annet å dra tall ut av ræva.

Jeg kjenner jeg blir en smule skeptisk til statens håndtering av den økonomiske siden av saken når jeg ser tall over penger som går til de som oppretter asylmottak nå. Forsetter pengene å fly på den måten blir det fort tomt! Det må da være noen som tjener rått på det der!

Så for å presisere: jeg ønsker en plan rundt pengebruk slik at vi kan hjelpe flest mulig på en forsvarlig måte.

Gammel 26-10-15, 18:20   #5
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

De skriver vel om mangel på tilstedeværelse når flyktninger kommer inn til land. Og at frivillige uten erfaring fra nødhjelp er alene om å ta vanskelige avgjørelser som kan koste mennesker liv. Og sett fra tv ser det ut som om det er stor mangel på basis førstehjelpsutstyr, tepper, vann og telt. Men jeg skal ikke kritisere noen, det er vanskelig å ta innover seg hvor mange mennesker det egentlig er på flukt og i nød.

Gammel 26-10-15, 18:23   #6
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Absolutt. Men jeg er generelt skeptisk til overveldende mistro til de store organisasjonene og kun tiltro til de små, slik jeg ser noen forfekter på disse sidene. Men jeg forstår det er vanskelige inntrykk. . og en håpløs situasjon.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:58.