Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bilfritt sentrum, kan det funke?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-15, 11:44   #11
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Det Pelle skriver om, krever ikke utbygging av E18, nei. Men det krever kollektivutbygging. Poenget er vel at kollektivtilbudet er elendig her ute hvor vi bor. Ergo står mange i kø på E18 i dag når de skal mot Oslo - folk som kanskje ikke ville gjort det dersom kollektivtilbudet var bedre. Og det er klart at vi må ha en fremkommelig E18 - den er jo eneste kjørevei sørfra og inn mot byen.

Jeg tenker at man må klare å ha flere tanker i hodet samtidig. Å skrinlegge en ombygging av E18 for å skape et presumtivt bedre miljø for folk i byen ved å vedta at 30 000 mennesker i Asker og Bærum fortsatt skal utsettes for helseskadelig forurensing og støy er virkelig ikke en god løsning.
Å legge en mye mer miljøvennlig E18-trase sørfra og inn til Oslo, samtidig som man gjør en rekke andre trafikkregulerende tiltak (bedre kollektivtransport, takstsystemer for privatbilisme etc), vil være bra for alle. Å bare si nei til E18-utviklingen, løser virkelig ikke problemet. Og jeg tenker at man fint kan stenge sentrum for biltrafikk og lage en mer miljøvennlig trase for E18 gjennom Asker og Bærum - det er ingen motsetninger der.

Presumptivt?
Norge er dømt i EFTA-domstolen for farlig høy luftforurensing. I min bydel bor det 50.000 mennesker. I mitt skoleinntaksområde bor det 15.000 mennesker... Jeg synes faktisk at det er vesentlige mengder mennesker som også har rett til god luftkvalitet og slippe støy.

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Man bør uansett ikke ta bort parkeringsmuligheten ved Oslo S før alternativene er oppgradert og satt inn i litt system.

Nei, det er derfor det er satt 2019 - altså om 4 år før dette skal tre i kraft.

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

I det hele tatt synes jeg det er tullete og symbolpolitisk å bare lage en linje i bakken og si HER! HER! skal grensen gå. Det er helt fint å øke grønne lunger, men det hadde vært en mye bedre idé å gjøre motsatt; hvor er det folk vil gå på bekostning av bilene? Deler av Grünerløkka, f.eks., måtte da være mye bedre å lage gatetun av enn nederst i Prinsens gate, liksom. Rodeløkka, der det bor mye folk. Bogstadveien, deler av Frognerveien/Skovveien. Tenke, ikke bare mene, liksom.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, jeg er veldig bekymret for hva en slik omlegging vil gjøre med strøkene rett utenfor; Vika, Frogner, St. Hanshaugen og Løkka/Sagene.

Helt enig. Det er jo innført beboerparkering, men dette er satt på vent til det er kommet en betalingsordning for hele byen...

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:46.