Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Avskilting av lærere?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-15, 11:16   #1
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Avskilting av lærere?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Men- 30 studiepoeng er da virkelig ikke vanskelig å skaffe seg, verken økonomisk eller tidsmessig?

Problemet for meg som skal organisere dette er at 9 lærere som skal ta matematikk hver er borte minst 9 dager + eksamen hvert semester.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-15, 12:08   #2
Guava

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Problemet for meg som skal organisere dette er at 9 lærere som skal ta matematikk hver er borte minst 9 dager + eksamen hvert semester.

Tar man det over fire semester holder det med 3-4 dager i semesteret, noen oppgaver og eksamen. Det er overkommelig for de fleste vil jeg tro, samt at ved stort behov er det vanlig at høgskoler og universiteter strekker seg langt for å skreddersy. Er det snakk om grupper på 10-20 deltakere kan det til og med hende at forelesere reiser ut i stedet for at studenter reiser inn. Det det står på er økonomi. Der bør de som vedtar dette gå inn med tilstrekkelige midler synes jeg.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-15, 12:09   #3
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det det står på er økonomi. Der bør de som vedtar dette gå inn med tilstrekkelige midler synes jeg.

Men erfaringsmessig så skjer ikke det.

Gammel 17-10-15, 12:16   #4
Blånn

Blånn sin avatar

Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Ja, jeg er veldig spent på hvordan man kommer til å løse det slik at lærerne får mulighet til å få den kompetansen som etterspørres. Og det blir viktig i ansettelsesprosesser heretter å være nøye på fagkombinasjonene. Siden lærerutdanningene så langt ikke har vært lagt opp slik at man automatisk får 30 stp i norsk, matematikk og engelsk frykter jeg det vil bli vanskelig å ansette lærere framover. Men det vil være et krav fra meg at de har denne kompetansen i norsk og matematikk slik jeg ønkser å organisere undervisningen. Så får kompetanse i andre fag vike noe.

-Jim Carrey-
Gammel 17-10-15, 12:10   #5
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tar man det over fire semester holder det med 3-4 dager i semesteret, noen oppgaver og eksamen. Det er overkommelig for de fleste vil jeg tro, samt at ved stort behov er det vanlig at høgskoler og universiteter strekker seg langt for å skreddersy. Er det snakk om grupper på 10-20 deltakere kan det til og med hende at forelesere reiser ut i stedet for at studenter reiser inn. Det det står på er økonomi. Der bør de som vedtar dette gå inn med tilstrekkelige midler synes jeg.

Men hvis det er mange som mangler både matematikk, engelsk og norsk blir det et ganske heftig løft, spesielt i distriktene. Det bør tenkes nøye gjennom gjennomføring.

Gammel 17-10-15, 13:45   #6
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men hvis det er mange som mangler både matematikk, engelsk og norsk blir det et ganske heftig løft, spesielt i distriktene. Det bør tenkes nøye gjennom gjennomføring.

Ja det bør det, men ved desentralisert undervisning bør det ikke være uoverkommelig.

Gammel 17-10-15, 14:16   #7
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja det bør det, men ved desentralisert undervisning bør det ikke være uoverkommelig.

Nei, men jeg tenker at man bør være sikker på at det virkelig er nødvendig før man kjører igang med krav som overgår vanlig fordypning på lærerskolen, igjen tenker jeg på de yngste elevene. For det kommer til å bli utfordrende mange steder med mye vikarbruk for å få lærerne gjennom mens de aktuelle kursene går.

Gammel 17-10-15, 12:20   #8
Blånn

Blånn sin avatar

Standard

40 dager med vikar i semesteret planlagt x 3 fag = 120 dager i semesteret. Det betyr at minimum en lærer er planlagt borte hver dag hele semesteret over 2 skoleår. Og det er bare på min avdeling som er småskolen. Så kommer også lærerne på mellomtrinnet og skal være borte. På ungdomstrinnet har vi i stor grad den kompetansen som etterspørres, så der er det ikke fullt så kritisk hos oss.

-Jim Carrey-
Gammel 17-10-15, 13:49   #9
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

40 dager med vikar i semesteret planlagt x 3 fag = 120 dager i semesteret. Det betyr at minimum en lærer er planlagt borte hver dag hele semesteret over 2 skoleår. Og det er bare på min avdeling som er småskolen. Så kommer også lærerne på mellomtrinnet og skal være borte. På ungdomstrinnet har vi i stor grad den kompetansen som etterspørres, så der er det ikke fullt så kritisk hos oss.

Hvis det finnes midler nok klarer man da vel å gjøre dette uten at det går ut over undervisning?
Å ta tre fag parallellt vil uansett være for mye samtidig. Her har man 10 år på å gjennomføre og fordelt ut over 10 år kan det da ikke være så uoverkommelig?

Nå skal det sies at jeg ikke er veldig tilhenger av at lærere på småtrinnet skal måtte fylle opp både norsk, matte og engelsk. At det finnes tilstrekkelig pedagogisk kompetanse, også innenfor spesped anser jeg som viktigere.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:54.