Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Konfirmasjonsgave til eget barn

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-15, 21:13   #161
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Konfirmasjonsgave til eget barn

Har konfirmant til våren. Hun får bunad og selskap.
Det er langt utenfor min økonomiske ramme som alenemor og jeg har allerede spart en god stund.

Gammel 23-09-15, 21:29   #162
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Gjennomsnitt på 33.500,-

Jeg kan ikke se for meg at våre barn får slike summer Men jeg sover virkelig godt på natten allikevel, og kommer ikke til å spe på just because.

Gjennomsnitt betyr jo ikke at alle barn får 33 500 eller mer. Det betyr jo at ganske mange får (betydelig) lavere summer også.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-15, 21:44   #163
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Gjennomsnitt betyr jo ikke at alle barn får 33 500 eller mer. Det betyr jo at ganske mange får (betydelig) lavere summer også.

I know, men som sagt så kommer nok våre betydelig under det. Og vi er vel ikke akkurat vant til å havne der på skalaen in general, uten at det betyr noe i bunn og grunn.

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 00:03   #164
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det gjør nok våre også, og de har neppe vondt av å oppleve hva det vil si å få færre materielle goder enn snittet, for en gangs skyld. Faktisk tror jeg det er helt greit, når jeg tenker meg om.

Gammel 24-09-15, 00:29   #165
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Gjennomsnitt på 33.500,-

Jeg kan ikke se for meg at våre barn får slike summer Men jeg sover virkelig godt på natten allikevel, og kommer ikke til å spe på just because.

Hvis det er inkludert bunadi gave til jentene, så er det jo ikke rart om snittet er så høyt.

Gammel 24-09-15, 01:17   #166
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Hvis det er inkludert bunadi gave til jentene, så er det jo ikke rart om snittet er så høyt.

Sant nok. Det tenkte jeg ikke på. Jeg var rask til å tenke at det var kontanter, men det står jo gaver og da vil jeg jo tro at bunad tas med der.

Det er usikkert om eldste skal ta over min bunad eller ha den hun har arvet fra sin oldemor, men begge koster over kr 40.000,- uten sølv, jakke og sko ser jeg. Dog er jo det bunader vi har, så det blir ikke en kostnad på toppen av noe for vår del, annet enn omsying.

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 08:53   #167
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Se, der bidrar du til å øke snittet betraktelig, Izzi.

Gammel 24-09-15, 12:59   #168
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Bunad koster mye penger - men den "må" jo ikke være nysydd til konfirmanten. Har arvet bunad selv, og er happy med det, og som nevnt over får konfirmanten min gamle.

Så tenker jeg at det er slett ikke nødvendig at bunaden kommer komplett med sølv og alt. Sølv er noe som er fint å spare opp over tid eller gaveideer for flere, og man kan ønske seg til jul og bursdag. Og sølvbelte - som har vært diskutert på FP før - er et konebelte, og slett ikke noe en 15-åring burde gå med hvis bunadstradisjon betyr noe (hvis jeg hadde kjøpt konebelte som en del av en bunadspakke hadde ihvertfall ikke min 15-åring gått med det før hun var godt voksen). Fikk basic bunad og sparte til bl.a. cape selv, gjorde søsteren min også. Det var aldri noe rart med det.

Vet familier som har pusset opp til konf. men det var nok "sparket bak" - de hadde gjort det likevel. Å få jakke i konfirmasjonsgave på høsten er vel så fornuftig som det berget av sølvsmykker jentene fikk i gamle dager. Høres ut for meg som endel av de spesielle gavene som nevnes i tråden her kanskje er ting foreldrene hadde bestemt seg for å bidra med helt uavhengig av konf.

Husker en del ønsket seg og fikk både kamera, symaskin og lignende ting i min tid - og mye penger, også. Båt er det ganske vanlig her at unger får fra ca. 12 årsalder om de bor sjønært. Så det er ikke så veldig "spesielt" her, men naturligvis en flott gave (som mine ikke får). Om foreldre gir selskapet og antrekk så syns jeg det er en mer enn flott nok gave. Så får jo folk bestemme resten sjæl. Jeg gir ikke noe cash, da. Heller en økonomiinnføring med budsjett og regnskap for konfen, - kunnskap er ikke tungt å bære.

Tror ikke de rundt her er så opptatt av om det er ute eller hjemme - her er alt fra pinnestoler i stua via telt i hagen til lokale. Vet en som hadde det i garasjen, også. Fordrer at man har garasje, naturligvis

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 13:57   #169
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Alt sølvet på min bunad har en praktisk funksjon (lukke skjorten, lukke vesten, lukke mansjettene osv), så den må nok fremskaffes i komplett versjon. Jeg tror det gjelder for en hel del bunader. Ellers er jeg enig med deg i det prinsippielle.

Gammel 24-09-15, 14:03   #170
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Alt sølvet på min bunad har en praktisk funksjon (lukke skjorten, lukke vesten, lukke mansjettene osv), så den må nok fremskaffes i komplett versjon. Jeg tror det gjelder for en hel del bunader. Ellers er jeg enig med deg i det prinsippielle.

Joda, men det må ikke være det dyreste fra starten av. Jeg levde godt med mine to barnesøljer fram til for et par år siden, faktisk. Og i stedet for mansjettknapper i sølv har jeg to kofteknapper i tinn jeg har sydd sammen. Det eneste som har en fuksjon på min bunad er halsknappen (der jeg før brukte barnesølje), og mansjettknappene (der jeg altså bruker sammensydde tinnknapper). Det er jo verdt en tanke at masse ungjenter får fullt sølvbelte nå, med alle stølene, noe som man kun så på eldre damer tidligere.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 14:05   #171
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Det er jo et poeng, Tally.

Gammel 24-09-15, 14:36   #172
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er et veldig godt poeng tally, men det funker ikke på bunaden min. Der jeg kommer fra er det heller ikke så vanlig at konfirmantene har bunad. Det er gjerne noe folk skaffer seg senere.

Alt av sølv har nødvendig funksjon for å binde i hop plagget. Enklere sølje hadde heller ikke funket siden det da måtte ha trengtes flere søljer for å få lukket skikkelig igjen.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 14:39   #173
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, dere, jeg skjønner at det finnes unntak. La oss ikke begynne på en ny runde på hvorfor generelle tanker ikke passer på hver og en alltid.

Gammel 24-09-15, 14:42   #174
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns litt av sjarmen med bunad er muligheten man har til å bruke litt gammelt og litt nytt om hverandre. I min familie går ting på rundgang, vi låner av hverandre og noe er arvet og noe er nytt. Og så syns jeg som flere nevner at det er snodig at alle ser ut til å ha sølvbelte nå for tiden. Det er liksom Konebelte med stor K for meg. Ikke syns jeg det er noe fint heller, så jeg kan ikke forstå at unge jenter vil besudle de fine bunadene sine med masse bling.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 14:49   #175
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Angående beløp så er det nok noen som drar opp snittet ganske voldsomt. Enkelte besteforeldre setter inn månedlig sparing for barnebarn og gir dette som konfirmasjonsgave. Andre gir dette ved annen anledning. De som gir dette til konfirmasjon trekker opp snittet ganske betraktelig.

Det som i alle fall er sikkert er at det ikke kommer på tale med noen kompensasjon her. Jeg møter temmelig mange konfirmanter og ser at noen selvsagt får masse, i den grad det kunngjøres. Det er slettes ikke alle som briefer høyt og tydelig med sånt. Det tror jeg faktisk var mer vanlig i mi tid. Det er også ganske mange som får "lite".
Blant konfirmanter er det også flyktninger som knapt har familie her til lands. Det er unger fra alle slags hjem og enkelte konfirmanter får heller ikke store selskap.
Jeg tenker at det er greit at det for oss er greit å heller kikke den veien enn opp mot dem som får sekssifret og gedigent selskap om vi først skal sammenligne oss med noen.

Våre unger har søskenbarn som nok får tre ganger så mye i gave. Det tenker er helt greit.

Gammel 24-09-15, 14:51   #176
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Altså, dere, jeg skjønner at det finnes unntak. La oss ikke begynne på en ny runde på hvorfor generelle tanker ikke passer på hver og en alltid.

Det er snakk om bunader fra et helt fylke, men så klart det er et unntak. Jeg visste ikke at det var unntak, men ser jo at enkelte bunader har konebelter og mye rart som man kan spare til i det uendelige.

Gammelt sølv et jo fantastisk om man har muligheten til det.

Gammel 24-09-15, 14:55   #177
Guava

Guava sin avatar

Standard

Jeg ser også at pris på sølv til de ulike bunadene har en enorm prisforskjell.
Mitt komplette kostet 5000 for 17 år siden. Nå ligger prisen på rundt 8000-9000.

Gammel 24-09-15, 15:02   #178
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg ser også at pris på sølv til de ulike bunadene har en enorm prisforskjell.
Mitt komplette kostet 5000 for 17 år siden. Nå ligger prisen på rundt 8000-9000.

Mens mitt (minus mansjettknappene) koster under 2000. Og jeg er sikker på at det går an å bruke en barnesølje på din bunad også, skulle man være så uheldig å ikke bli sjenket full sølvpakke til konfirmasjonen.

Gammel 24-09-15, 15:10   #179
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Mens mitt (minus mansjettknappene) koster under 2000. Og jeg er sikker på at det går an å bruke en barnesølje på din bunad også, skulle man være så uheldig å ikke bli sjenket full sølvpakke til konfirmasjonen.

Jeg kunne brukt 3 barnesøljer for å kompensere, men det ville sett ganske rart ut og ville ikke lønnet seg mye.
Jeg synes den er åpen nok over puppene selv med storsølja. Sølja lukker skjorta over puppene og vesten er liten og veldig åpen.

Men det å låne er selvsagt en god løsning om man ikke får alt.

Gammel 24-09-15, 17:42   #180
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har konfirmant til neste år og tror ikke vi blir å gi pengegaver. Jeg tror vi hadde gitt hvis hun hadde sterkt ønske om å kjøre opp til moped, men det vil hun definitivt ikke (ble påkjørt på sykkel og vil helst bli kjørt eller gå. Ønsker ikke å sykle på tråsykkel heller)

Vi betaler selskap, delvis bunad og jeg ønsker å kjøpe et minne for dagen. Muligens et pent smykke? Ville nok ha gitt en større sum hvis vi mente det var hensiktsmessig. I motsetning (?) til rine ønsker jeg og mannen og "spare opp" dyre gaver til bursdager, jul, konfirmasjon etc heller et at de skal få ting "en vanlig tirsdag". Jeg ønsker at store gaver skal være noe spesielt og vil derfor heller bruke masse penger på en dag heller enn å spre det utover. Ser dog at det skaper et allmennpress, men foretrekker det fremfor at det å få dyre ting blir en "selvfølge".

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Bare se for deg hvordan vi velger å presentere konfirmantens gaveHEST på gavebordet

Må være den beste argumentasjonen jeg har hørt for å ikke ha selskapet hjemme.

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

min venninne pusser opp stue, gang og bad, og tok ferie uken før konfirmasjonen. Fullstendig galskap.

Vi også pusser opp nå, men det er ikke direkte relatert til konfirmasjonen, men litt er det. Vi vet vi blir å bruke noe penger på konfirmasjon (dog ikke i nærheten av å pusse opp badet) så derfor ønsker vi å spre utgiftene over et større tidsrom.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:34.