Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Konfirmasjonsgave til eget barn

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-15, 12:59   #11
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konfirmasjonsgave til eget barn

Bunad koster mye penger - men den "må" jo ikke være nysydd til konfirmanten. Har arvet bunad selv, og er happy med det, og som nevnt over får konfirmanten min gamle.

Så tenker jeg at det er slett ikke nødvendig at bunaden kommer komplett med sølv og alt. Sølv er noe som er fint å spare opp over tid eller gaveideer for flere, og man kan ønske seg til jul og bursdag. Og sølvbelte - som har vært diskutert på FP før - er et konebelte, og slett ikke noe en 15-åring burde gå med hvis bunadstradisjon betyr noe (hvis jeg hadde kjøpt konebelte som en del av en bunadspakke hadde ihvertfall ikke min 15-åring gått med det før hun var godt voksen). Fikk basic bunad og sparte til bl.a. cape selv, gjorde søsteren min også. Det var aldri noe rart med det.

Vet familier som har pusset opp til konf. men det var nok "sparket bak" - de hadde gjort det likevel. Å få jakke i konfirmasjonsgave på høsten er vel så fornuftig som det berget av sølvsmykker jentene fikk i gamle dager. Høres ut for meg som endel av de spesielle gavene som nevnes i tråden her kanskje er ting foreldrene hadde bestemt seg for å bidra med helt uavhengig av konf.

Husker en del ønsket seg og fikk både kamera, symaskin og lignende ting i min tid - og mye penger, også. Båt er det ganske vanlig her at unger får fra ca. 12 årsalder om de bor sjønært. Så det er ikke så veldig "spesielt" her, men naturligvis en flott gave (som mine ikke får). Om foreldre gir selskapet og antrekk så syns jeg det er en mer enn flott nok gave. Så får jo folk bestemme resten sjæl. Jeg gir ikke noe cash, da. Heller en økonomiinnføring med budsjett og regnskap for konfen, - kunnskap er ikke tungt å bære.

Tror ikke de rundt her er så opptatt av om det er ute eller hjemme - her er alt fra pinnestoler i stua via telt i hagen til lokale. Vet en som hadde det i garasjen, også. Fordrer at man har garasje, naturligvis

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:36.