Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Konfirmasjonsgave til eget barn

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-15, 19:45   #101
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjonsgave til eget barn

Ferdig snakka, både fordi jeg har rett, og fordi jeg ikke gidder å diskutere med deg når du (forhåpentligvis) gjør deg dummere enn du er og later som om du ikke skjønner ka det går i.
Jeg har forresten ikke skrevet et eneste sted at man bør la være å gi gaver fordi andre kan bli piss-sure. Det bryr meg midt i ryggen om voksne blir sure av at andre ikke tar samme valg som de selv gjør, men jeg bryr meg ganske mye om å ikke bidra til økt press for ungdom som har nok å stri med fra før.
Gratulerer med å bo på det eneste stedet i Norge der penger ikke er et samtaleemne etter konfirmasjonshelgen, forresten. Det er såpass spektakulært at dere burde søke om å få blir med i Norge Rundt eller noe sånt. (Gitt at jeg skal ta ditt ord for at du vet om alt som rører seg i ungdomsmiljøet der du bor, men det gjør jeg selvsagt ikke.)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-15, 19:59   #102
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg tror vi er ferdig snakka, i og med at du er så utrolig lite saklig og bruker latterlig mange hersketeknikker mens du snakker mot deg selv og gjemmer deg bak sårbare ungdommer.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-15, 20:00   #103
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Og ikke spill dum, bunadspress er ikke spesielt utbredd blant femtenåringer ...

Det var en bastant påstand som jeg er veldig uenig i. Blant toerns venner er det veldig in med bunad, og alle fikk det til konfirmasjonen.

Gammel 22-09-15, 20:08   #104
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det var en bastant påstand som jeg er veldig uenig i. Blant toerns venner er det veldig in med bunad, og alle fikk det til konfirmasjonen.

Her er det et enormt bunadspress, og helst av den sjeldne sorten. "Vanlig" bunad fra Fana, Askøy og Masfjorden er ikke nok, her er vinterbunaden fra Hardanger den store slageren. Tror den koster vel 50 lapper på Husfliden.

Som sagt konfirmerte alle jentene på skolen seg i bunad i fjor.

Gammel 22-09-15, 20:08   #105
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Ja, jeg tror vi er ferdig snakka, i og med at du er så utrolig lite saklig og bruker latterlig mange hersketeknikker mens du snakker mot deg selv og gjemmer deg bak sårbare ungdommer.

Ja, dette handler helt klart om at jeg er sur for at jeg ikke har råd til å gi 10.000 kr til konfirmanten min, og så bruker jeg konfirmasjonspengepress (som er en problemstilling jeg selvsagt har tatt rett ut av løse luften ) som unnskyldning.
Snakk om å være usaklig. Det handler ikke om at jeg er sur eller gjemmer meg bak noe som helst. Det handler om at du nekter å ta innover deg at det du velger å gjøre (og selvsagt har lov til å gjøre, vi bor i et fritt land) slett ikke er uproblematisk sett i den store sammenhengen. Jeg vil heller påstå at det er du som gjemmer deg bak utsagn du neppe tror helt på selv som: "her hos oss er vi mer opptatt av reiser, blomsterenger og hester og sånn, og ingen snakker om penger". Makan til sprøyt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-15, 20:14   #106
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis pengene skal settes i banken og ikke sløses bort, ser jeg ikke poenget med å gi alt til en femtenåring. Å gi en kjempestor sum penger til konfirmasjonen, bidrar utelukkende til å øke pengepresset rundt denne dagen. Vi snakker om en hel bråte fjortiser med dollartegn i øynene som snakker høyt og lenge om hvor mye de har fått, ikke om det mindretallet som holder kjeft og setter pengene i fond til de kan bruke dem på noe fornuftig. Selvsagt er det OK å hjelpe ungene sine økonomisk, men jeg synes absolutt det er et poeng å fordele hjelpen utover, ikke pøse ut alt til konfirmasjonen. Mitt inntrykk er at mange foreldre er litt redde for at ungene ikke skal få "nok" og ønsker at de skal ha fått en sum som tåler sammenligning i venneflokken. Lite reflektert, egoistisk og vitner om en skremmende stor saueflokkmentalitet blant dagens tenåringsforeldre, mener nå jeg.

Nettopp!

Dere kan krangle videre, litt usaklige begge to. Jeg ville bare si at dette synes jeg var et bra innlegg. Jeg tror også dessverre at mange foreldre er redde for å ikke gi nok. Det er ikke bare i penger, men også i form av andre gaver og bunader. Festene skal også være fine, og pyntes dokumenteres og spres på sosiale medier. Vi foreldre er definitivt med å øke presset.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-15, 20:16   #107
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

.
Gratulerer med å bo på det eneste stedet i Norge der penger ikke er et samtaleemne etter konfirmasjonshelgen, forresten. Det er såpass spektakulært at dere burde søke om å få blir med i Norge Rundt eller noe sånt. (Gitt at jeg skal ta ditt ord for at du vet om alt som rører seg i ungdomsmiljøet der du bor, men det gjør jeg selvsagt ikke.)

I gjengen til jentungen ble det ikke snakk om hvor mye hver enkelt hadde fått til konfirmasjonen før jeg spurte om de hadde fått noe fint. Hun hadde ikke hørt noen andre som pratet om det i klassen heller. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke bor i nærheten av 007.

"Bunadspress" er nok mer utbredt her i området, de som ikke har det skiller seg ganske så mye ut.

Jeg syns det er galskap at ungdom får så mye penger til konfirmasjonen og skjønner hva rine mener, samtidig som jeg mener at hver enkelt får gjøre det som passer for dem.

Gammel 22-09-15, 20:17   #108
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Ja, dette handler helt klart om at jeg er sur for at jeg ikke har råd til å gi 10.000 kr til konfirmanten min, og så bruker jeg konfirmasjonspengepress (som er en problemstilling jeg selvsagt har tatt rett ut av løse luften ) som unnskyldning.
Snakk om å være usaklig. Det handler ikke om at jeg er sur eller gjemmer meg bak noe som helst. Det handler om at du nekter å ta innover deg at det du velger å gjøre (og selvsagt har lov til å gjøre, vi bor i et fritt land) slett ikke er uproblematisk sett i den store sammenhengen. Jeg vil heller påstå at det er du som gjemmer deg bak utsagn du neppe tror helt på selv som: "her hos oss er vi mer opptatt av reiser, blomsterenger og hester og sånn, og ingen snakker om penger". Makan til sprøyt.

Ingenting av det vi gjør er uproblematisk, uansett om det gjelder iphone til bursdagen, PS4 til jul, K2-ski til skidagen eller penger til konfirmasjonen. Uten at jeg lar alle disse tingene legge føringer for eget forbruk.

At pengebeløp knapt ble nevnt er ikke det samme som at ingen snakket om det. Og selv om enkelte miljøer har veldig fokus på pengegaver (du hadde vel selv konfirmant i vår?), så er det ikke slik at det samme gjelder for alle.

Spar barnetrygden ett åt, så har du 10 000,- til konfirmasjonsgave.

Gammel 22-09-15, 21:24   #109
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns det er helt sprøtt å gi 10 000 i konf.gave til egne unger, og det irriterer meg grønn at guttenes pappa gir 15000, men han er jevnt over en fjott, og han bruker ikke et rødt øre på dem resten av livene dems, så da gir jeg heller en ok standard til ungene opp gjennom livet.

Gammel 22-09-15, 21:27   #110
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som jobber med ungdom, hvor mye diskuteres selve selskapet? Der må det være enorme forskjeller fra digre kalas til små selskap.

Gammel 22-09-15, 21:32   #111
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bunadspress er det helt klart. Her hvor vi bor er det helt ville priser for de "vanligste" bunadene. Beltestakk og Telemarksvariantene. 50 000 for en Vest-Telemarksbunad av det mer nøkterne slaget. Uten sølv og sko. Jeg tør ikke tenke på hvor dyre beltestakkene er, med skjorter i silke/lin og lange, brede håndvevede belter. Jeg tar meg ofte i å lure på hvordan så mange kan bruke 50 000 og oppover på bunad til konfirmanten, i TILLEGG til lokaler, blomster, catering og gjerne en pen gave(sum) på toppen av det hele.

Gammel 22-09-15, 21:32   #112
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har liksom tenkt at vi "må" gi ungene en liten formue i tillegg til selskapet og alt. Begge gutta har litt penger på bok som vi sparer til de. Men det er jo mange måter å gi det til de utenom konfirmasjon.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-15, 21:57   #113
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Dere som jobber med ungdom, hvor mye diskuteres selve selskapet? Der må det være enorme forskjeller fra digre kalas til små selskap.

Her diskuteres selskapet ned til minste detalje hos jentene og litt mer overfladisk av guttene. De er opptatt av mat, kaker (guttene vil ofte ha kule kaker) og antall gjester. Jeg får vondt av de med liten familie eller de som "bare" skal ha et lite selskap hjemme - her vi bor skal det Feires med stor F. Overraskelsesgaver gir også status, helst noe ingen andre får. Penger gir ikke samme statusen her som de kule, spesielle gavene.

Gammel 22-09-15, 21:58   #114
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er kule, spesielle gaver da? Blir litt nysgjerrig.

Gammel 22-09-15, 22:01   #115
Sonar
Bør lage seg en tittel selv

Sonar sin avatar

Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eldste , konfirmert i år, fikk ikke pengegaven av oss. Han fikk ny sykkel til ca 6000. iten familie gjorde at han var blant dem som fikk minst i venneflokken.

Neste år er det jenten sin tur. Hun får bundad. Det blir en deling hvor vi betaler omtrent halvparten og pengebeløpene hun vil få fra besteforeldre går til bunad. Sølvet ønskes til jul og bursdag. hun vil nok ikke få mye penger utenom.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-15, 22:06   #116
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hva er kule, spesielle gaver da? Blir litt nysgjerrig.

På reisefronten: Fotballturer, storbyferier, språkreise til USA, rideleir, fotballskole i England/Italia/Spania

Av fritidsaktiviteter: moped eller lettmotorsykkel, scooter, kjøredress/hjelm/sko, hest, rideutstyr, båt med motor som helst skal gå fort, paintballutstyr, firhjuling, crosser

Annet: Mac med div. fotoprogrammer, speilreflekskamera, merkevesker, merkeklokker, gaming PC, div. telefoner/ipad og for høstkonfirmantene: dyr dunjakke.

Sist redigert av 007 : 22-09-15 kl 22:28.
Gammel 22-09-15, 22:10   #117
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Hm. Jeg bor i en annen del av landet skjønner jeg. Men jeg har vært i konfirmasjoner med overraskelsesgaver og svære pengegaver + bunad og reise fra foreldre også i forrige århundre. Så det er strengt tatt ikke noe nytt.

Gammel 22-09-15, 22:12   #118
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Båt?!! :bidrar:

Gammel 22-09-15, 22:27   #119
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Båt?!! :bidrar:

Jepp. Man får en OK (oftes brukt) ungdomsbåt til samme pris som en beltestakk med sølv.

Gammel 22-09-15, 22:29   #120
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vondt av de som har lite selskap hjemme?

Jøss. Vi har fint mulighet til å ha selskap på hotell eller i et leid lokale. Heldigvis kan vi ha det hjemme hos besteforeldre med nokså stor plass. Jeg synes det er MYE kjekkere enn i et leid lokale eller restaurant. De aller kjekkeste konfirmasjonene jeg har vært i har vært i private hjem.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:43.