Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-15, 18:35   #201
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg synes det er helt vilt med turer til 7000 + 7000 for foreldre + at de må bruke en uke av ferien sin på dette. For mange vil det uansett ikke være aktuelt og noen kanskje dropper ferie med resten av familien sin for å få til dette.

For oss hadde dette scenarioet vært HELT uaktuelt. Det hadde da blitt 21000 å betale for en klassetur...yeah right!!
Nå er det mange år til vi kommer i den situasjonen, så jeg håper det modererer seg til den tid.

Gammel 17-09-15, 19:24   #202
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På skolen til Storesøster er det tur med Hvite busser/Norske Fredsreiser til Polen i tiende klasse. Dette avgjøres i åttende, og det må være en høy prosent som melder seg på for at det skal bli noe av, og så har de to år til å jobbe og samle inn penger på dugnad, og den frivillige foreldrekomitéen bidrar med å finne dugnadsprosjekter, søke penger fra Lions osv. Turen er knyttet til kompetansemål i fagene, og skjer derfor i skoletida, og med lærere, samt noen foreldre som tar seg fri fra jobb eller ikke er i jobb. Det er alternativt opplegg på skolen for de som ikke ønsker å være med. Vi bor ikke i et pengesterkt område, og jeg kjenner at jeg ikke klarer å synes at dette er veldig problematisk.

Gammel 17-09-15, 19:38   #203
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår skole har noen kortere overnattingsturer ute som er mer preget av uteskole, og så har de en tur med hvite busser eller et tilsvarende reiseselskap i 10. klasse. Det er ingen foreldrebetaling på noen av turene, heller ingen dugnad. Det er dårlig gjort å legge opp til en tur som ikke alle kan være med på om de vil synes jeg.

Gammel 17-09-15, 19:52   #204
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

På skolen til Storesøster er det tur med Hvite busser/Norske Fredsreiser til Polen i tiende klasse. Dette avgjøres i åttende, og det må være en høy prosent som melder seg på for at det skal bli noe av, og så har de to år til å jobbe og samle inn penger på dugnad, og den frivillige foreldrekomitéen bidrar med å finne dugnadsprosjekter, søke penger fra Lions osv. Turen er knyttet til kompetansemål i fagene, og skjer derfor i skoletida, og med lærere, samt noen foreldre som tar seg fri fra jobb eller ikke er i jobb. Det er alternativt opplegg på skolen for de som ikke ønsker å være med. Vi bor ikke i et pengesterkt område, og jeg kjenner at jeg ikke klarer å synes at dette er veldig problematisk.

Det er jo ikke problematisk om det er åpent for at alle kan være med, uavhengig av personlig økonomi.
Det som er problematisk, er når egenandelen blir slik at det ekskluderer de som ikke har så god råd.
Slik du skisserer det høres det jo bra ut, men hva blir egenandelen da pr elev?

Gammel 17-09-15, 19:56   #205
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Heldigvis er det skogstur for 9.trinn her. De skulle egentlig vært på skogsturen denne uka men det har blitt avlyst pga regnværet så de tar det i mai isteden.

Men fotballtrinnet hans skal til Liverpool så jeg har akkurat betalt inn 5.500,- og det er uten lommepenger. Men de skal på 2 liga-kamper og flott opplegg så det blir nok en flott opplevelse for han som digger dette fotballaget. Men det blir mye penger.

Gammel 17-09-15, 19:58   #206
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Kom forresten på nå, på det første foreldremøtet i 8.klasse ble det sagt at alle som velger tysk drar til Berlin i 10.klasse.
Så det er bare å fortsette å spare barnetrygden til sånne ting.

Gammel 17-09-15, 19:59   #207
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vet at 10. klassene her drar på tur til Berlin eller med hvite busser. Usikker på hva egenandelen er, men det er definitivt ikke gratis. Vet de selger toalettpapir for å få inn penger til turen, for jeg har kjøpt av flere og håper de kjøper av oss når det blir vår tur.

Gammel 18-09-15, 11:32   #208
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Dette blir vårt dilemma nå. Første foreldremøte i 8. klasse i dag. Svært taleføre pådrivere for slik tur. Jeg lurer på om jeg skal ta det opp nå på foreldremøtet, eller heller forfatte noe til skolens ledelse hvor jeg oppfordrer dem til å sette ned foten.

Foreldremøtet i går ble nærmest innledet med (i forbindelse med valg av representanter til FAU) at det var mange av 10. klassene som hadde reist til Polen, men "pga. gratisprinsippet kan ikke vi (lærerne) ha noe med det å gjøre, så den ballen blir vi nødt til å spille over til dere". Dette var nok mer en uheldig formulering enn en meningsytring om at "det bør dere gjøre", altså, bare så det er sagt. Jeg hadde med meg en utskrift med mange fine formuleringer fra denne tråden (dere er så gode å ha!). Jeg fremførte mitt, det ble en ryddig diskusjon, og vi har forskjellige meninger. De som har eldre barn og har vært med på å arrangere tidligere sier at det har vært sparing til eget barn, dugnad for eget barn, sist kostet det 6200 kr/barn. Lærerne er ikke med, det foregår i høstferien. En som har vært med på å styre økonomien sier at det er utopisk å tro at man kan finansiere dette bare på dugnadsinnsats for fellesskapet, det MÅ sparing til. Jeg kontret med at da får man drive dugnad først og se hva man har råd til etterpå. Uansett, diskusjonen ble som sagt ryddig, FAU-representantene er ikke super-pro en slik tur, men vi får se. Mitt tiltak i mellomtiden er å forfatte et brev til rektor hvor jeg tar utgangspunkt i mange av formuleringene dere har gitt i denne tråden (håper det er greit!), og en henvisning til artikkelen som tråden begynte med. Jeg vil be skolen oppfordre FAU og foreldregruppen til å hegne om gratisprinsippet.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 11:46   #209
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bra jobba, Banana!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 11:49   #210
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er fornøyd med innsatsen selv om jeg var kjempenervøs for hvordan det ville bli tatt opp. Jeg fikk noen støtteerklæringer underveis også, men det viktigste er at diskusjonen som sagt ble god og ryddig.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 12:05   #211
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er glad ungdomsskolen vår legger lista veldig lavt. På foreldremøtet for 10. trinn ble det fra skolens hold sagt at gjerne ser at skolens leirskole ble brukt til klasseturen, men det ble også nevnt typiske turmål som tidligere klasser har valgt, steder som ligger i nærheten eller noen få timers kjøretur unna, dvs fjellområder med aktivitetsparker og liknende. Klassen til eldste vår (på over 50 elever) har samlet inn 25.000, de kommer nok ikke så langt ...

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 12:19   #212
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss er det flere foreldre som tar tydelig til orde for lavterskeltur neste år (10.klasse). Jeg har vært veldig tydelig på hva som trengs av innsats og penger, og vi har et lavt budsjett. Hovedfokus skal være fellesskap og samvær, og det er satt en grense på to overnattinger.

Gammel 18-09-15, 12:36   #213
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi fikk nettopp mail om klassetur i 10. Her blir det understreket at det er snakk om klassetur med to overnattinger - ikke utlandet - og at de sender ut en blank konvolutt hvor man kan bidra til klassekassen etter evne. Disse blir samlet inn og brukt til felles tur. Videre skal elevene selv jobbe for å tjene penger for å bidra, men da også etter evne.

Jeg synes dette er en veldig fin måte å gjøre det på, hvor det ikke blir fokus på hvem som bidrar med hvor mye, og hvor ingen presses til å gi mer enn det de faktisk har råd til.

Gammel 18-09-15, 13:32   #214
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har 10.klassing, og her går klasseturen av stabelen om kort tid. Den er initiert av foreldre og det er snakk om en helg med to overnattinger. Egenandelen er på 1800 kr, pga. diverse program/aktiviteter som eleven skal være med på, og jeg synes det er hinsides dyrt. Det er også, sikkert på grunn av prisen, minst fem i hver av de fire klassene, som ikke er med. :dårlig løsning:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 13:37   #215
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Mitt tiltak i mellomtiden er å forfatte et brev til rektor hvor jeg tar utgangspunkt i mange av formuleringene dere har gitt i denne tråden (håper det er greit!), og en henvisning til artikkelen som tråden begynte med. Jeg vil be skolen oppfordre FAU og foreldregruppen til å hegne om gratisprinsippet.

Godt jobbet, banana! Det er så viktig at foreldre reagerer når slike diskusjoner kommer opp.

Gammel 18-09-15, 14:29   #216
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hos oss reiser 10. klasse på skoletur, 5-6 timer busstur unna og de har fullt opplegg med mye kjekke aktiviteter. Pris er ca. 4 200 kr pr elev. Jeg synes det er dyrt. Jeg har barn i både 8. og 9. klasse og begge skal altså samle inn penger til samme turen.

Gammel 21-09-15, 11:44   #217
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

På vår skole har 7. trinn en klassetur på eget initiativ som inkluderer alle. FAU støtter trinnet med 5 000,- til denne turen, resten må de tjene inn selv ved evt. dugnad. Og så blir det den turen de har råd til for å få med alle.

U-trinnet reiser på tur til Oslo. Det har de gjort i flere år nå. Ingen Hvite Busser ol. Kun en Oslotur, med stor suksess. Det er ikke så kostnadskrevende hverken reisemessig eller oppholdsmessig, og kan dermed inkludere alle uavhengig av hvor mange som kan/vil delta på dugnad. Spennende nok for ungdommen på Sørlandet, og det har blitt en tradisjon alle på 10. trinn ser frem til. FAU gir om enn en noe beskjeden støtte til dette formål også, men det meste drives på dugnad og totalen deles jo som sagt på alle, ingen skal holdes utenfor. Enten reiser alle eller ingen.

Gammel 13-04-16, 21:20   #218
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dytter opp denne litt igjen jeg. *føler meg som hurpemamma* som er negativ til et sånt opplegg. Har unge i 8. klasse nå, og dette er ett av temaene på foreldremøtet neste uke. Kan ikke komme på møtet, og de ønsket meninger på forhånd også på FB-gruppa, så da har jeg sagt det jeg mener da at jeg ikke er for en sånn tur. Har ei som det er helt uaktuelt å sitte 2 dager på en buss hver vei + det opplegget som er i Polen med hvite busser. Argumentet til en annen mamma var jo at det var Saltgruvene og shopping og kos også på turen da.

Jeg sier nei til en sånn tur og vil heller de skal gå for en lavbudsjett tur som inkluderer alle. Jeg kjenner at det er helt uaktuelt og drive den grad av dugnad som dette krever. Og jeg har arrangert mange skoleturer oppgjennom årene, og har kjørt mange bra lavbudsjett turer for hele trinn og har drevet mye med dugnad og innsamling. Men kun på barneskolen. Så vet jo ikke helt hva ungdommene vil ha.

Og for de som reiser på en sånn tur, så er det bare de som skal være med som er med på og samle inn penger? Denne må jo foregå i høstferien eller vinterferien.

Nå skal jeg faktisk på tur dit til Krakow selv i september i år og jeg skjønner ikke helt hvordan Hvite busser kan ha så dyre turer. De må jo være helt overpriset også? Kan godt hende jeg mener noe annet når jeg har vært på den runden selv. Akkurat konsentrasjonsleiren er litt ufrivillig, men de andre jeg reiser i følge med skal dit, så gir det en sjanse. Da kan jeg i alle fall mene enda litt mer om det etterpå.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-16, 21:45   #219
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På siden av diskusjonen, om du ser på prisen på turen.
Synes du det er så dyrt?
Åtte overnattinger, full kost, reise, inngang tre leire med guide?

Gammel 13-04-16, 21:56   #220
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Hva koster det da?

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:04.