Sv: Flyktningene i Middelhavet
Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.
Jeg syns også dette er vanskelig. Jeg vil så gjerne hjelpe dem å komme hit, men ser samtidig at pengene rekker så mye mer til om vi hjelper de som f.eks. er i Libanon. Da får flere hjelp. Hvem kan bedømme hva som er best her?
En av de mest effektive omfordelingstiltakene vi kan gjøre er å ta imot flere flyktninger og sette dem i arbeid. De aller fleste sender store deler av lønna si "hjem", for å forsørge familien som er igjen. Og selv om man kan si mye om ulempene med "brain drain", så finnes det en del ressurspersoner i tidligere krigssoner som har fått hjelp og utdannelse i Norge, og nå kan bidra i sitt hjemland.
Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.
Den akutte katastrofen tror jeg ikke vi kan avverge.
Hallus valgus er en metafor for "fri helsehjelp"- I tillegg kommer selvsagt mange andre økonomiske beslutninger som må tas i dag. Skal de ha krav på det samme som andre flyktninger i Norge eller ikke?
Det ser ut til at svaret på det er ja (jeg har ihvertfall ikke fått med annen debatt), og det vil jo prege antallet man kan ta imot. Jeg mener som sagt kanskje svaret kan være nei (gjerne all over mht flyktninger og asylsøkere), og heller ta imot flere. Samtidig som man yter bistand til folk i havsnød og i naboland.
Jeg trodde asylsøkere bare hadde krav på nødvendig hjelp? Og disse vil vel ha status som asylsøkere til søknadene er behandlet?
Vi er langt unna gymsalnivå. Det er massevis av tomme folkehøyskoler, internater og hoteller rundt omkring i landet. Tving gjerne kommunene, men gi dem samtidig nok penger til å dekke de reelle utgiftene.