Sv: Flyktningene i Middelhavet
Det var det, Pelle. Helt fryktelig. 
Jeg tenker at hvis du setter over et 6 km sund i Middelhavet med bare en dino-badering som flytevest til babyen din, så er du desperat. jeg kan ikke tro at folk som har noen som helst økonomiske ressurser som gjør det mulig for dem å velge noe annet, velger dino-baderingen i stedet for.
Og så tenker jeg at det er en lang, lang vei fra strendene i Middelhavet til bosetting i norske kommuner, og det at man har gjort noen dårlige valg i siste instans tidligere, ikke må hindre oss i å prøve å gjøre det bedre fra nå av. Det er millioner av folk på flukt i verden nå. Først må vi forsøke å hindre at de dør i forsøket på å komme seg til fred. Så må vi se hvordan vi, alle sammen - og da mener jeg hele Europa - kan dele denne gigantiske oppgaven mellom oss. Å krangle om de er verdige flytninger eller ei og om vi har råd til å hjelpe dem eller ei, blir helt surrealistisk når titusener setter livet på spill hver eneste uke, og når fattige land som Italia og hellas må ta en så stor del av ansvaret for å sørge for at de har de aller mest grunnleggende tingene.
Konflikten i Syria er ikke løst, og selv om /når den skulle bli det, trenger disse folka et sted å være hvor deres grunnleggende menneskerettigheter kan ivaretas i mellomtiden. De må få mat, de må gå på skole, de må få mulighet til å forsørge seg og familiene sine, og de få nødvendig helsehjelp. Jeg tenker at vi i anstendighetens navn, må bidra med vårt.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Sist redigert av Pøblis : 23-08-15 kl 19:12.
|