Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hvor stort var ditt barn da dere byttet fra førsteklassesekken?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-08-15, 11:22   #1
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor stort var ditt barn da dere byttet fra førsteklassesekken?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Poenget med disse sekkene er at barna skal være godt synlig i trafikken, og det gjelder slett ikke bare førsteklassingene. Giver av sekken (Statens vegvesen og Fylkeskommunen som det riktig ble nevnt) har til og med uttalt et ønske om at sekken gjerne brukes både i andre og tredje. Sekken er både god nok og stor nok til at det går greit for de fleste.

Da nest eldste skulle begyne i andre hadde foreldrene bestemt at alle elevene skulle bruke sekken også på andre trinn. Alle fulgte det opp, og tilflyttede elever som ikke hadde fått sekken i første fikk den til og med. Jeg husker ikke, men tror de flete gikk over til ny sekk etterhvert i tredje. Årskullene som kom etter gjorde det på samme måte, men jeg er litt usikker på om det fortsatt gjøres slik.

Her var det også enighet blant foreldrene på trinnet til tvillingene om at den skulle brukes så lenge som mulig. Mange måtte riktignok bytte den ut et stykke ut i andreklasse, fordi den da gikk opp i sømmene. Det var ikke diskutert med eldste, men det var også mange der som brukte den til og med tredje. Det med at det bare er førsteklassingene som skal ha dem er bare noe enkelte skoler har funnet på. Og andre steder byttes den ut på grunn av press og "alle andre får". Men det er ikke intensjonen fra de som gir sekkene.

http://www.an.no/nyheter/presses-til...s/1-33-5233261 (riktignok en gammel artikkel, men regner med den er like aktuell fortsatt)

Sitat:

De oransje skolesekkene til førsteklassingene blir nemlig ansett som barnslige allerede i andre klasse. Dermed går det store flertall foreldre hen og kjøper nye rosa eller svarte sekker til sine sjuåringer, mens de oransje sekkene blir kassert.
- Dette bekymrer oss, sier trafikksikkerhetskoordinator i Statens vegvesen, Rune Amundsen.
- Det er spesielt i andre og tredje klasse at det er viktig med sekker som vises godt i trafikken. Da er elevene blitt så store at de i større grad går til skolen uten følge av voksne.

Gammel 11-08-15, 11:30   #2
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Her var det også enighet blant foreldrene på trinnet til tvillingene om at den skulle brukes så lenge som mulig. Mange måtte riktignok bytte den ut et stykke ut i andreklasse, fordi den da gikk opp i sømmene. Det var ikke diskutert med eldste, men det var også mange der som brukte den til og med tredje. Det med at det bare er førsteklassingene som skal ha dem er bare noe enkelte skoler har funnet på. Og andre steder byttes den ut på grunn av press og "alle andre får". Men det er ikke intensjonen fra de som gir sekkene.

Det var spesielt et foreldrepar som ivret for at alle skulle bruke sekken på andre trinn, og faren i huset tilbød seg å reparere alle sekker som eventuelt skulle gå opp i sømmene, for det skulle han greit få til. (Jeg vet ikke om mange hadde behov for det.)

Kjøpepress og miljø var hovedgrunnen til at foreldre gikk for dette. Når alle var enige og alle beholdt sekken skapte det et fellesskap og jeg tror faktisk at ingen av elevene ønsket ny sekk. Jeg har til og med hørt om skoler som har sagt at elevene ikke får lov å bruke sekken på andre trinn fordi det er en førsteklassesekk, da har man misforstått kraftig.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 14:17   #3
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

http://www.an.no/nyheter/presses-til...s/1-33-5233261 (riktignok en gammel artikkel, men regner med den er like aktuell fortsatt)

Jeg ser jo ut ifra bildet du la inn hvilken skole barna dine går på, på vår skole, som jo er naboskole med deres, er det ikke noen slik enighet. Sett bort fra enigheten noen av barna i mellom om at det er en sekk for førsteklassinger. Alikevel ser jeg at det gjøres begge deler, noen har førsteklassesekken videre, andre får ny til starten i 2. Mest av det siste. Vi har valgt siste, både fordi det tydeligvis var viktig for vår sønn, men også fordi jeg opplever kvaliteten på de orange sekkene som ganske dårlig. Den var både sliten og litt knapp til min straks 2. klassing nå på slutten av 1. klasse. Han er ganske lang for alderen.

Gammel 11-08-15, 15:32   #4
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Jeg ser jo ut ifra bildet du la inn hvilken skole barna dine går på, på vår skole, som jo er naboskole med deres, er det ikke noen slik enighet. Sett bort fra enigheten noen av barna i mellom om at det er en sekk for førsteklassinger. Alikevel ser jeg at det gjøres begge deler, noen har førsteklassesekken videre, andre får ny til starten i 2. Mest av det siste. Vi har valgt siste, både fordi det tydeligvis var viktig for vår sønn, men også fordi jeg opplever kvaliteten på de orange sekkene som ganske dårlig. Den var både sliten og litt knapp til min straks 2. klassing nå på slutten av 1. klasse. Han er ganske lang for alderen.

Storebror sin oransje sekk var klar for dynga etter 1.klasse, mens lillebror sin ser like fin ut,men han er også lang,og sekken blir stappfull når de skal ha bøker, matpakke og drikkeflaske oppi.

Gammel 11-08-15, 15:56   #5
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Ja, den engiheten var gjort i fb-gruppa for foreldrene på trinnet til tvillingene, så forventer ikke at andre skal følge den, selv ikke rett over gjerdet.

Men intensjonen fra dem som gir sekken er ikke at den skal kastes etter ett års bruk, selv om mange må det pga kvaliteten. Det måtte vi også, men de hadde fått bruke den lenger om den fortsatt var i god stand. Hva som hadde vært viktig for dem hadde ikke vært relevant, for det hadde vært viktigere for meg å signalisere at vi ikke kaster fullt brukbare ting bare fordi det er kulere med noe nytt. Men tror ikke de så det som noen selvfølge at de skulle få ny heller, siden flere av vennene deres bruker fortsatt den oransje. Skolen vår er vel preget av at det er mange elever med veldig ulik bakgrunn, det blir derfor store forskjeller på hva folk velger, og kanskje ikke det samme presset som på skoler der "alle" velger likt.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:11.