Sv: Storforlangende innvandrere?
Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.
Jeg kommer her litt på etterskud, men vedr. utlendinger på sykehus: jeg stusser hver gang over at jeg må betale for ting så som plaster, billeder, o.l., på samme måte som jeg blir irritert når et dyrt hotell tar seg betalt for tilgang til internett. Det er ikke selve beløpet som er problemet (for meg, som har god inntekt), men det at det virker så smålig når man først har "offentlig helsetjeneste".
Sønnen skulle på skadestuen med forstuet ankel nå i sommerferien, og egenandelen kom på i alt litt over 1000 kr (han betalte for billede og krykker da han dro, og jammen kom det også en regning for egenandel på konsultasjonen i posten en uke senere). Det var også litt surrealistisk å la jordmoren lete etter mine selv medbrakte bind rett etter at jeg hadde født.
Så jeg skjønner godt de som nøler med å spise sykehusmaten som de får servert, fordi de lurer på hva sykehuset tar seg betalt for det ved checkout.
Sånn har jeg ikke tenkt på det før, det var en ny måte å se på det for meg. Men interessant. Systemet med egenandeler er jo ikke nødvendigvis logisk og slett ikke forståelig, så det skjønner jeg kan være rart.
Det som imidlertid er praktisk vanskelig er det som Esme beskriver når folk tror de ikke får fordi vi er vrange/fordi de er utenlandske. At det offentlige bare dekker et minimum ofte og alt som man gjerne skulle hatt, men som ikke er fullt nødvendig ikke dekkes. Som at man ikke får dekket overnatting hvis det er praktisk mulig å reise tur-retur selv om det blir veldig lang dag. Eller at man ikke får dekket drosje fordi det er upraktiske busstider. Eller at man ikke får dekket drosje på grunn av smittefare mer enn i ekstremtilfeller. Eller at man ikke får dekket reise/opphold for mer enn en forelder og at man må koste mat selv til besøkende søsken. Slike ting er trøblete og overraskende for mange nordmenn også, men det er innvandrere som nekter å godta en forklaring og hvor det blir veldig mye styr. Og jeg tror det er litt det at man ikke helt skjønner at det går en grense som ikke er flyttbar selv om man får dekket mye.