Sv: Storforlangende innvandrere?
Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.
Jeg kommer her litt på etterskud, men vedr. utlendinger på sykehus: jeg stusser hver gang over at jeg må betale for ting så som plaster, billeder, o.l., på samme måte som jeg blir irritert når et dyrt hotell tar seg betalt for tilgang til internett. Det er ikke selve beløpet som er problemet (for meg, som har god inntekt), men det at det virker så smålig når man først har "offentlig helsetjeneste".
Sønnen skulle på skadestuen med forstuet ankel nå i sommerferien, og egenandelen kom på i alt litt over 1000 kr (han betalte for billede og krykker da han dro, og jammen kom det også en regning for egenandel på konsultasjonen i posten en uke senere). Det var også litt surrealistisk å la jordmoren lete etter mine selv medbrakte bind rett etter at jeg hadde født.
Så jeg skjønner godt de som nøler med å spise sykehusmaten som de får servert, fordi de lurer på hva sykehuset tar seg betalt for det ved checkout.
Det er jo merksnodig system for alle og enhver det, men det er jo likefullt synd de gangene utlendinger føler det som en grov diskriminering fordi de tror at nordmenn ikke betaler.
Og da er det vårt ansvar å informere skikkelig på forhånd tenker jeg, så får de heller være med resten av gjengen og irritere seg likt med resten liksom.