Sv: Feilmedisinering - kontroll?
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Jeg er veldig glad for medikamentprotokoll der jeg kan dosere i mg/kg/t og slipper å regne om micrgr/kg/min til ml/t kl 4 på natta for potente medikamenter. Og så har jeg et elsk-hat-forhold til farmasøyter som ringer og spør om jeg virkelig har ment det som står på resepten. Stort sett er svaret ja, og noen medikamenter synes jeg snart de bør lære seg at vi bruker helt annerledes enn felleskatalogen sier, men likevel er all kontroll en god ting.
For farmasøyter som oftere er borte i resepter fra ulike avdelinger på sykehuset, er jeg enig i at det bør være "selvsagt" at de kjenner igjen bruk på tvers av kjente indikasjoner og med uvanlige doseringer. For meg, som ikke jobber på sykehusapotek, kan det nok sitte lenger inne å regne med at noe som ser feil ut, egentlig er standard ved f.eks barneavdelingen på Rikshospitalet. Veldig glad for de gangene det påføres resepten en liten notis om at "ja, jeg vet det ser pussig ut, men det er riktig"
Noen av de groveste feilene fra lege jeg har vært bort i kunne gitt alvorlige konsekvenser, men det er selvsagt ikke alle telefoner jeg har tatt som har vært like populære i en hektisk hverdag både i primær- og spesialisthelsetjenesten