Sv: Ingen vits å anmelde voldtekt
Liten avsporing her. Straffen for voldtekt er I mine øyne latterlig lav i mange tilfeller. Og så leste jeg på nrk.no I dag om mannen som fikk tre års fengsel for å ha banket opp mannen som forsøkte å voldta kjæresten hans. Nå er jeg overhode ikke for selvtekt og synes helt klart at man skal straffes for å banke noen uføre altså. Men det føles litt spesielt at man straffes hardere for å banke noen som er o ferd med å voldta enn fyren sannsynligvis ville fått om han fikk gjennomført voldtekten?! Når står det heler ikke noe om han som ble banket ble dømt for voldtektsforsøk. Det står at det var formildende at han slo i affekt for å hindre voldtekt. Men jeg håper inderlig at de også buret inn fyren som forsøkte å voldta. At det ikke er så formildende å få juling at han slipper fengsel.
Jeg må innrømme at voldtekt skremmer meg. Ikke fordi jeg er redd for meg selv. Men fordi jeg har en 15 år gammel jente som snart skal slippes ut i verden hvor det dessverre er en haug med potensielle voldtektsforbrytere.
Og jeg vil leve i en verden hvor straffen for å ødelegge et liv er av skremmende høy. Og vesentlig høyere enn for dem som måtte finne på å banke opp en som blir tatt på fersken i å utføre en slik ugjerning.