Sv: Avsporing: åndssnobberi eller mindreverdighetskomplekser verst?
Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.
Åndssnobberi er å se ned på folk som ser på romantiske komedier (med mindre det er Woody Allen, da), og å ha problemer med å føre en samtale med andre dersom den ikke toucher innom Focault (er det sånn det skrives? :ikkeåndssnobb: ). Merk at jeg her mener at man opphøyer sin finkultur/intellektualisme til noe som er mer verd enn andres interesser, og at det blir et problem i sosiale settinger, ikke at man har disse interessene generelt sett.
Nemlig. Jeg har ikke noe problem med at folk setter pris på kvalitet, enten det være seg litteratur eller mat.Selvfølgelig ikke. Men når man er ovetbevist om at det plasserer en i en bås litt høyere på stigen enn Alle Andre, da begynner jeg å gjespe. Og jeg blir ikke imponert, for å si det forsiktig. Jeg synes det er mer kjedelig enn slitsomt, kanskje.
Folk som har mindreverdighetskomplekser er kanskje ikke i en helt annen kategori enn åndssnobber. For hva driver en som aktivt snobber seg opp samtidg som man finner det nødvendig å nedvurdere andre, vanlige folk? Det er jo usikkerhet og mindreverdighetskomplekser, det også. Folk som står trygt i seg selv trenger ikke å jobbe så hardt for å føle seg bedre enn andre til stadighet. De vet de verken er bedre eller verre enn andre og bruker tiden sin på noe mer konstruktivt og interessant enn å polere på egen fasade.