Sv: Hva er vold?
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
Selvfølgelig er det vold. Hadde du kastet noe på mannen din, eller et annet voksent menneske, for å avbryte en krangel? Her var det jo ikke snakk om å kaste noe i gulvet, men om å kaste noe i ansiktet på et barn.
Jeg er veldig enig med Maverick her. Jeg kan være den første til å innrømme at jeg har gått over streken, men jeg er helt klar på at det er min egen feil og mitt eget ansvar. Det er irrelevant hva barnet mitt har gjort i forkant, ansvaret ligger helt og holdent hos meg. Å bære med seg barnet og brøle er over grensa for mitt vedkommende, men det har skjedd likevel. Jeg synes det er skummelt når voldshandlinger forsvares med at barna ikke oppfører seg ok.
Jeg er ikke enig i "selvfølgelig", jeg mener det er kontekstavhengig.
Om man jevnt over er truende og oppfarende, brøler og kaster ting, så er det å kaste noe vold. Man trenger ikke gripe til det å fysisk slå noen, man kontrollerer i praksis med den underforståtte trusselen om å slå.
Men om man i en ellers funksjonell relasjon, der man 99,7% av tiden behandler hverandre sivilisert og konstruktivt, er f.eks så utkjørt at man tenner i en situasjon og hiver et badehåndkle rundt seg, eller etter ungene/mannen, så er det ikke vold, man er bare skikkelig, skikkelig dust. De fleste av oss trenger at det er rom for å være skikkelig dust en sjelden gang.
Jeg er forøvrig enig i at det er uakseptabelt å skylde egen dårlig oppførsel på andre.
|