Sv: Hvordan har du det EGENTLIG på 17. mai?
Opprinnelig lagt inn av Minerva, her.
Jeg tror slett ikke vi er så rause og inkluderende som vi liker og tro. Mange av oss er opptatt av å verne om mitt og vårt og gjøre våre tradisjoner vi har gjort " i alle år", og mange har veldig sterke meninger om hva som er " riktig" og hva som er "feil" på dn slik dag.
Og apropos :
http://www.aftenposten.no/nyheter/--...n-8027885.html
Jeg skjønner virkelig ikke greia med at 17.mai ikke er inkluderende. Er ikke barnetoget åpent for hvem som helst? Kan man ikke gå i hvilke klær man vil? Vifter med hvilket flagg man vil, og synge med det nebbet man har? Er det ikke et tilnærmet gratis arrangement for alle barn på de aller fleste barneskoler/samfunnshus i Norge?
Hva er det dere etterlyser? Skriftlig invitasjon og "nøding" på døra til alle som av en eller annen grunn likevel ikke føler seg inkludert nok? Droppe Henrik Wergeland og barnetoget og gå for noe a la karnevalet i Rio? Jeg synes utsagn som "vi er ikke så inkluderende som vi liker å tro" har noe forslitt over seg. Nei, vi er sikkert ikke det, på samme måte som mange av oss ikke er så smarte, slanke eller spreke som vi liker å tro heller, men vi er likevel inkluderende så det holder, mener jeg.
Og ang. den 17.mai-talen. Han fikk akkurat den reaksjonen han håpet på. Tenk så kjip å starte en 17.mai-tale med "Jeg er homofil og ateist" og så var det ingen som buet. Hva skulle man sutret om da? Hva skulle avisene skrevet om?
|