Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hjelp - huset flyter av rot

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-15, 17:27   #1
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp - huset flyter av rot

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg ville heller startet med å slutte å kjøpe, framfor å kaste..

Veldig enig.

Og ikke kast! Gi det bort på finn.no, krisesenter, loppemarked. Jeg hater å kaste - det er helt sikkert noen som kan bruke det vi har for mye. Tanken på at noe blir gjenbrukt er bedre enn at søppelbergene vokser.

Gammel 20-05-15, 23:03   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Veldig enig.

Og ikke kast! Gi det bort på finn.no, krisesenter, loppemarked. Jeg hater å kaste - det er helt sikkert noen som kan bruke det vi har for mye. Tanken på at noe blir gjenbrukt er bedre enn at søppelbergene vokser.

Mange steder er det også facebookgruppe hvor ting kan gis bort. Jeg gav bort en barnesykkel forleden, fordi jeg ikke synes den var bra nok til å kunne selges men absolutt fullt brukbar. Det er som regel noen som vi ha tingene.

Gammel 20-05-15, 23:27   #3
Serena
Superduperaktiv

Medlem siden: Sep 2008
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Jeg prøver å ta en skuff/et skap/en rotehaug om gangen når jeg går i gang. Deler opp i kast, resirkuler, gi bort, selg, gi bort til venner/familie.

Papirer: Bruk digital postboks (til forsikringspapirer etc), avtalegiro til regninger, og "nei til reklame"-lapp på postkassen så blir det mindre papirer inn.

Dyner/soveposer: Vi har dem i vakumposer kjøpt på Biltema.

Er det ødelagt eller oppbrukt? Kast det (Svigermor har 20 år gamle tomme kremkrukker på badet, sånt gir meg kløe)
Gi vekk via grupper på Facebook, Fretex eller Finn om det er noe som er brukbart, men ikke salgbart.

Hos oss er barneklær et "problem", plutselig passer ikke noe lenger og vi er for dårlig organisert på å få det pakket ordentlig vekk eller gitt det vekk som arvetøy - Har nå laget en boks på boden til sånne ting også, så kan de hives oppi enn så lenge og tar ikke plass fra tingene som er i bruk.

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-15, 00:02   #4
Anikka
Snøavhengig

Anikka sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Her er det et must at ting har et sted å bo. Gjerne i boksform, da jeg ikke er så god på sirlig arkivering. Blanke stablekasser til alt fra arveklær i ulike størrelser og friluftsutstyr er kjekt og lett å finne fram i.

Gode, gjennomtenkte systemer for resirkulering av papir, plast, glass mm er også et must. Ikea har vakuumposer til dyner og slikt, en annen løsning kan være å sy gedigne puter av billig og robust stoff til å lagre puter og dyner i, om man har et sted disse putene kan brukes.

Tidligere, når jeg bodde i mindre leiligheter, var jeg veldig opptatt av oppbevaringsplass og snek opp billige Ikeaskap på flere uvanlige steder i huset, f.eks over sengene på soverommet. Det er også lurt å utnytte plassen under sengene til skuffer eller kasser.

Støtter rådene om å angripe problemet i mindre bolker, et rom, eller et møbel av gangen. Selv sliter jeg mest med de store ryddeprosjektene, for eksempel vår store kjellerbod, der det nå råder komplett kaos.

Her i huset var det en utfordring med ting som var i feil etasje, nå har jeg utplassert en kurv i hjørnet i trappen mellom 1. og 2. etasje der ting som skal fraktes opp legges i påvente av transport. Ser ryddigere ut.

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.

Sist redigert av Anikka : 21-05-15 kl 00:07.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-15, 00:15   #5
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Serena, her.

Hos oss er barneklær et "problem", plutselig passer ikke noe lenger og vi er for dårlig organisert på å få det pakket ordentlig vekk eller gitt det vekk som arvetøy - Har nå laget en boks på boden til sånne ting også, så kan de hives oppi enn så lenge og tar ikke plass fra tingene som er i bruk.

Slik gjør jeg det også. Har satt en pose etter hvert barn i et skap på vaskerommet og fyller opp, deretter gis det bort.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:29.