Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hvorfor er det så mange som ikke liker tuja?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-15, 15:40   #1
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor er det så mange som ikke liker tuja?

Det er forskjell på tuja. Jeg liker ikke tuja Brabant, som er billigtujaen. Jeg liker ikke den rufsete formen på den. Tuja Smaragd, feks. har en mye mer strømlinjet vokseform, og jeg syns den er penere. Den koster mer. En annen grunn til at jeg ikke liker tuja, er at den ikke er så samarbeidsvillig ved klipping - den må klippes jevnlig, ellers blir den stygg med bl.a. "Hull" i hekken.

Jeg valgte barlind. Den dyre av de to vanligste, husker ikke hva den heter. Som for tuja har den dyreste barlinden den mest strømlinjeformete vokseformen, og krever dermed mindre klipp. Den er saktevoksende (yeah!!) og tåler at man klipper den i skippertak, grener vokser ut fra stammen igjen.

Som for mange andre ting, er det også for hekk slik at prisen på inngangsbilletten er omvendt proporsjonalt med hvor mye jobb du får senere.

Både tuja og barlind er giftige. Det er også feks. Rododendron. De røde bærene på barlind er ikke giftige for mennesker, men er giftige for hester. Pussig nok.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-15, 16:57   #2
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Det er forskjell på tuja. Jeg liker ikke tuja Brabant, som er billigtujaen. Jeg liker ikke den rufsete formen på den. Tuja Smaragd, feks. har en mye mer strømlinjet vokseform, og jeg syns den er penere. Den koster mer. En annen grunn til at jeg ikke liker tuja, er at den ikke er så samarbeidsvillig ved klipping - den må klippes jevnlig, ellers blir den stygg med bl.a. "Hull" i hekken.

Dette forklarer nok hvorfor jeg ofte synes at tuja er så stygt. Mange velger tuja fordi det er et "kjapt" og billig alternativ når man trenger en hekk, og så tenkte man ikke på at den trenger en del jobb for å holde seg fin. Tuja-hekk som er godt klippet kan være fint. Tuja sammen med andre busker som en samplanting kan også være fint. Og på kirkegårder er det finfint. (Men jeg skjønner ikke at man vil ha den kirkegård-looken i hagen, da).

Min motstand mot tuja har ingenting med snobberi å gjøre. Jeg synes bare det er ufattelig stygt og kjedelig, og spesielt trist at så mange velger å forsøple nabolaget sitt med den. Det er så klart smak og behag, men de der glisne, halv-visne utrimmede "hekkene" rundt omkring er virkelig ikke pent, ikke etter noens standard (hah! Der fikk du den, noen! ). Jeg sjønner ikke at folk murer inn hele hagen sin med det, virkelig ikke. Sypresser og barlind kan absolutt være veldig dekorativt.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-15, 18:25   #3
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Både tuja og barlind er giftige. Det er også feks. Rododendron. De røde bærene på barlind er ikke giftige for mennesker, men er giftige for hester. Pussig nok.

Frøene inni bærene er giftige for mennesker, jo. Husker jeg googlet i panikk en gang for et par år siden og fant ut at de i verste fall kunne påvirke hjertet.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:42.