Sv: Fødselsraten i Norge synker, hvordan få oss til å føde flere barn?
Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.
Jeg er enig i at i et globalt perspektiv er det ikke et problem at fødselsraten i Norge synker, og allerede nå er det innvandrerbefolkningen som gjør at fødselsraten ikke er enda lavere.
Utfordringen med innvandrere, hvertfall på kort sikt, er at det tar en stund å få dem godt nok integrert slik at de bidrar positivt i verdiskapningen og til at vi kan opprettholde for eksempel fremtidige pensjonsforpliktelser.
Jeg regner vel med at det er en del av regnestykket. At for at det skal gå opp, så må vi allikevel føde flere barn i Norge, uavhengig av hvor mange flyktninger som kommer til Norge? For problemet er vel ikke egentlig at folketallet synker, men at vi ikke klarer å opprettholde sosiale goder og pensjonsforpliktelser, til tross for oljefondet.
Det tar minst like lang tid å "integrere" unger. Voksne som har fått litt utdannelse i hjemlandet kan være i jobb i løpet av noen få år, norskfødte unger bruker man 15-25 år på å få klare for arbeidslivet.
En mer interessant problemstilling var en artikkel jeg leste her om dagen om at veksten i de største byene skyldes utenlandske flyttestrømmer, ikke at nordmenn flytter fra bygd til by. Så hvis man har mål om å opprettholde den spredte bosetninga i landet, så må man enten sette inn målretta tiltak for økt barneproduksjon på bygda, eller bevisst integrere flyktninger i distrikta. Der har det vist seg særlig effektivt å integrere fra bygd til bygd, dvs ikke tro at folk fra afrikanske storbyer vil trives på Utsira. Folk fra ytre hutiheiti i Somalia kan derimot få et greit liv som sauebonde i Sogn og Fjordane.