Sv: Ingen vits å anmelde voldtekt
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Jeg blir så sint over det der. Og alle flosklene som stuthauene greier å si i sosiale media som kommentar på at 1 % av alle voldtekter fører til dom "det er bedre at ti skyldige går fri enn at en uskyldig blir dømt"
Og jeg blir så forbanna faktisk når folk sier så teite ting. For problemet er for det første at man kunne bevist mange flere saker dersom politiet ikke besto av mest menn som gir blanke faen i unge jenter (generalisering, men det er faktisk det som er hovedproblemet), og dernest at dersom man skal være så redd for å få noen dømt sånn i tilfelle bortenfor all mulig tvil så må man faktisk legge ned hele rettsystemet. Det hadde vært fint mulig å etterforske og gi flere helt rettferdige dommer.
Kommentaren min var ingen applaus for at få blir dømt. At det tar lang tid mht etterforskning og er lav kompetanse hos politiet har ikke med rettssaken å gjøre - det har med ressurssituasjon og evt holdninger hos politiet å gjøre - og bør selvsagt gjøres noe med. Politiet er helt ekstremt presset på ressurser, og politijurister (som bestemmer når noe er nok etterforsket og hva som skal sendes videre til rettsaker) slutter over en lav sko med høy turnover, pga arbeidssituasjonen, De får pålegg overnifra mht prioriteringer, som igjen er tuftet på politiske signaler og ressurssituasjoner. Dette kan endres, enten ved å la andre ting fare under rader, eller gi uttrykkelig mer penger til hele straffesaksskjeden, inkludert juristsiden og dommstolenes kapasitet.
http://www.dittoslo.no/lokalavisengr...gges-1.8287584
Sitat:
På Grønland politistasjon sluttet omtrent halvparten av juristene ved stasjonen i fjor. Grønland har omtrent 30.000 saker å behandle årlig, og er den stasjonen med desidert flest saker.
I dag er det 21 jurister på stasjonen. De skulle vært 26. Tillitsvalgt Kathrine Tonstad mener at årsaken til at juristene sluttet, er sammensatt, men at det høye arbeidspresset var en av de viktigste årsakene.
Jeg reagerte på at Esme skrev at det var floskler, når det faktisk er utrolig vikitge prinsipper mht justismord.
Sist redigert av Pelle : 24-04-15 kl 15:49.
|