Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ingen vits å anmelde voldtekt

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-15, 12:53   #1
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ingen vits å anmelde voldtekt

Jeg blir så sint over det der. Og alle flosklene som stuthauene greier å si i sosiale media som kommentar på at 1 % av alle voldtekter fører til dom "det er bedre at ti skyldige går fri enn at en uskyldig blir dømt"

Og jeg blir så forbanna faktisk når folk sier så teite ting. For problemet er for det første at man kunne bevist mange flere saker dersom politiet ikke besto av mest menn som gir blanke faen i unge jenter (generalisering, men det er faktisk det som er hovedproblemet), og dernest at dersom man skal være så redd for å få noen dømt sånn i tilfelle bortenfor all mulig tvil så må man faktisk legge ned hele rettsystemet. Det hadde vært fint mulig å etterforske og gi flere helt rettferdige dommer.

Dessuten: Så er det lett å møte ofrene på en mer ålreit måte, det er jo et sekundærtraume slik som politiet driver på og de bør ta og skjerpe seg. Og ofrene kan godt bli møtt av empati, at saken blir tatt alvorlig (jeg mener, politiet har det så travelt at de avhører forbrytere 2 - to - TO- ÅR etter gjerningen? Jeg mener, hva faen?) uten at det er noe som helst farlig for alle de sutrerne på nettet som er livredde for at de skal bli dømt den ene gangen de er i nærheten av en jente og de har tenkt å presse på for sex.

Gammel 24-04-15, 14:11   #2
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ingen vits å anmelde voldtekt

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg blir så sint over det der. Og alle flosklene som stuthauene greier å si i sosiale media som kommentar på at 1 % av alle voldtekter fører til dom "det er bedre at ti skyldige går fri enn at en uskyldig blir dømt"

Og jeg blir så forbanna faktisk når folk sier så teite ting. For problemet er for det første at man kunne bevist mange flere saker dersom politiet ikke besto av mest menn som gir blanke faen i unge jenter (generalisering, men det er faktisk det som er hovedproblemet), og dernest at dersom man skal være så redd for å få noen dømt sånn i tilfelle bortenfor all mulig tvil så må man faktisk legge ned hele rettsystemet. Det hadde vært fint mulig å etterforske og gi flere helt rettferdige dommer.

Kommentaren min var ingen applaus for at få blir dømt. At det tar lang tid mht etterforskning og er lav kompetanse hos politiet har ikke med rettssaken å gjøre - det har med ressurssituasjon og evt holdninger hos politiet å gjøre - og bør selvsagt gjøres noe med. Politiet er helt ekstremt presset på ressurser, og politijurister (som bestemmer når noe er nok etterforsket og hva som skal sendes videre til rettsaker) slutter over en lav sko med høy turnover, pga arbeidssituasjonen, De får pålegg overnifra mht prioriteringer, som igjen er tuftet på politiske signaler og ressurssituasjoner. Dette kan endres, enten ved å la andre ting fare under rader, eller gi uttrykkelig mer penger til hele straffesaksskjeden, inkludert juristsiden og dommstolenes kapasitet.

http://www.dittoslo.no/lokalavisengr...gges-1.8287584

Sitat:

På Grønland politistasjon sluttet omtrent halvparten av juristene ved stasjonen i fjor. Grønland har omtrent 30.000 saker å behandle årlig, og er den stasjonen med desidert flest saker.
I dag er det 21 jurister på stasjonen. De skulle vært 26. Tillitsvalgt Kathrine Tonstad mener at årsaken til at juristene sluttet, er sammensatt, men at det høye arbeidspresset var en av de viktigste årsakene.

Jeg reagerte på at Esme skrev at det var floskler, når det faktisk er utrolig vikitge prinsipper mht justismord.

Sist redigert av Pelle : 24-04-15 kl 15:49.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:43.