Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mobiltelefon på skolens uteområdet etter skoletid

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-04-15, 12:56   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mobiltelefon på skolens uteområdet etter skoletid

Hos oss er det sånn at ungene som er på AKS ikke får bruke telefonene sine i AKS-tiden (uten å spørre om lov først, f.eks. i den typen situasjoner som Tjorven skisserer), og ungene som ikke er på AKS, får ikke være i skolegården i AKS-tiden, det vil si etter undervisningsslutt, så ingen av dem kan bruke telefonene sine i skolegården. Etter at AKS er over, tror jeg ikke skolegården er tilgjengelig lenger, for da regner jeg med porten blir låst.

Men jeg vet ikke hva slags regler skolen kan innføre eller håndheve for unger som bruker en åpent tilgjengelig skolegård utenom skoletid.

Gammel 15-04-15, 15:59   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hos oss er det sånn at ungene som er på AKS ikke får bruke telefonene sine i AKS-tiden (uten å spørre om lov først, f.eks. i den typen situasjoner som Tjorven skisserer), og ungene som ikke er på AKS, får ikke være i skolegården i AKS-tiden, det vil si etter undervisningsslutt, så ingen av dem kan bruke telefonene sine i skolegården. Etter at AKS er over, tror jeg ikke skolegården er tilgjengelig lenger, for da regner jeg med porten blir låst.

Men jeg vet ikke hva slags regler skolen kan innføre eller håndheve for unger som bruker en åpent tilgjengelig skolegård utenom skoletid.

Her er det samme regler, bortsett fra at skolens område er tilgjengelig etter AKS er stengt. Regelen er at man skal forlate området før man ringer f.eks. for å si at man skal hjem, men min datter ringer fra garderoben, og det er visstnok ok, så lenge det ikke utarter.

På vår skole har de falt ned på at det ikke er tillatt å ta fra barnet mobilen selv om reglene brytes, da dette regnes som beslaglegging av personlige eiendeler (og det er det kun politiet som kan gjøre). Det pågår en diskusjon om frivillig innlevering hver morgen, men den har ikke landet - det var betydelig problematisering på foreldremøtet om sikkerhet, stjeling og ansvar for at den ble levert ut igjen til rett person. Nå er mobilbruken foreløpig oppgitt å være uproblematisk for begge mines trinn, så derfor ser jeg ikke helt at dette er nødvendig, heller.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-15, 20:52   #3
Madam Snusfornuftig
Nybegynner

Medlem siden: Apr 2015
Madam Snusfornuftig har et hav av muligheter foran seg
Standard

Tusen takk for mange og gode svar!

Jeg trodde heller ikke at skolens ansatte hadde rett til å gripe inn i forhold som har skjedd i skolegården utenfor skoletid, men så har skjedd ved vår skole. For meg er det et naturlig skille mellom i og utenfor skoletiden. I skoletiden har skolen ansvar, utenfor er det foreldrenes ansvar hva barna foretar seg.

Det hadde vært fint å vite hvilken juridisk rett skolen kan vise til når de avleser en melding fra utenfor skoletid og deretter beholder telefonen til barnets foreldre hentet den innenfor et gitt klokkeslett.

Mobilen har kommet for å bli, til nytte, glede og forargelse. Å henge med i alt våre håpefulle foretar seg på telefon og nett er litt av en jobb - de kan fort mye mer enn oss voksne.

Madam Snusfornuftig er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:35.