Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Droppe 17. mai?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-04-15, 16:23   #1
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Droppe 17.mai?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg ville gjerne gjort det, men kunne aldri gjort det ift barna om jeg ikke skulle til et annet sted det var tog/feiring der de var kjent. Jeg kunne ikke gjort det om barna ikke likte dagen en gang, med mindre de hadde spesielle behov som tilsa at det var bedre for dem å slippe folkemengden etc, synes man har en grunnleggende plikt til å oppdra etter og følge opp en slik tradisjon.

Jeg måtte kjenne litt etter nå, men føler virkelig ingen plikt for at barna mine skal opprettholde noen som helst tradisjon. Selv 17. mai-tog har kun verdi hvis det totalt sett gir glede.

Vi har åpenbart kontinuerlig ansvar for skolefeiring, siden jeg har hatt barn i 2. eller 4. klasse eller 3. for kakebaking siden 2011. Det har jeg visst noen år til. Når det er overstått, regner jeg med at barna er ferdig med tog også, og håper å få dem med til hytta.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-15, 16:44   #2
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg måtte kjenne litt etter nå, men føler virkelig ingen plikt for at barna mine skal opprettholde noen som helst tradisjon. Selv 17. mai-tog har kun verdi hvis det totalt sett gir glede.

Men vil du HA 17. mai da? Synes du det er verdt å feire? Er det en tradisjon vi skal ta vare på? For det er jo det det til syvende og sist bunner ned til.

Jeg synes som sagt det er en dag jeg føler det er viktig at mine barn skal få et forhold til. På samme måte som jeg drar opp kassa med påskepynt før påske selv om det er mest mas og lar barna pynte hele stua - fordi jeg ønsker å ivareta tradisjon og skape minner.

1. mai er i motsetning til dette en dag som for meg gjerne kunne vært avskaffet som dag for feiring og som fridag. Jeg støtter heller ikke opp om å skape tradisjoner denne dagen, så da sier jeg jo indirekte at for meg er denne dagen uviktig.

Jeg tenker det må være helt greit at man har ulikt syn på slike dager, men ved å velge dem bort for barna våre fra tidlig alder velger vi også å droppe å føre noe videre, så da synes jeg vi bør tenke at det er greit nok å avskaffe hele feiringen.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 00:14   #3
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Men vil du HA 17. mai da? Synes du det er verdt å feire? Er det en tradisjon vi skal ta vare på? For det er jo det det til syvende og sist bunner ned til.

Jeg synes som sagt det er en dag jeg føler det er viktig at mine barn skal få et forhold til. På samme måte som jeg drar opp kassa med påskepynt før påske selv om det er mest mas og lar barna pynte hele stua - fordi jeg ønsker å ivareta tradisjon og skape minner.

1. mai er i motsetning til dette en dag som for meg gjerne kunne vært avskaffet som dag for feiring og som fridag. Jeg støtter heller ikke opp om å skape tradisjoner denne dagen, så da sier jeg jo indirekte at for meg er denne dagen uviktig.

Jeg tenker det må være helt greit at man har ulikt syn på slike dager, men ved å velge dem bort for barna våre fra tidlig alder velger vi også å droppe å føre noe videre, så da synes jeg vi bør tenke at det er greit nok å avskaffe hele feiringen.

Jeg ser ikke at det er viktig å holde en feiring av 17. mai i live ved kunstig åndedrett, nei. Hvis ingen egentlig har lyst til å gå i tog, kan alle gjerne slippe, for min del.

Nå ser det ikke sånn ut i Oslo, akkurat, og jeg står og veiver på fjerde året, ingen fare. Men jeg presser absolutt ikke barna, hvis de ikke skulle ha lyst.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 09:23   #4
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Droppe 17. mai?

Jeg kan heller ikke helt forstå hvorfor vi er så heldige over å ha en sånn feiring. Vi er heldige som har et fritt, demokratisk, rikt land, men selve feiringen ser jeg ikke helt privelegiet i.

Jeg tror derimot at veldig mange presser seg langt i å måtte være med på noe som egentlig bare er et slit. Sønnen her hater alt, og datteren har ikke spesielt glede av å mase rundt i en overfylt skolegård med masse køer og høyt støynivå. Hun synes det er gøy å marsjere i et lite lokaltog, men ned i byen tror jeg hun ville fått hetta pga altfor stor folkemengde.

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 23:48   #5
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Droppe 17. mai?

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Jeg kan heller ikke helt forstå hvorfor vi er så heldige over å ha en sånn feiring. Vi er heldige som har et fritt, demokratisk, rikt land, men selve feiringen ser jeg ikke helt privelegiet i.

Jeg vet ikke om så mange andre land hvor det er barna som er i fokus den dagen, hvor det er barna som går i tog. I mange andre land er det parader, med voksne, gjerne militærparader. Det blir ikke helt det samme.

USA har sin 4th of July. Jeg har bodd i USA i mange år og sånn sett "feiret der", gjerne på en strand med grilling og evt sett fyrverkeri om kvelden. Det er langt fra det samme, har lite høytidsstemning over seg og kunne (omtrent) vært en hvilken som helst annen sommerdag.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:14.