|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Jeg var definitivt ikke voksen nok til å ta et standpunkt til konfirmasjons eller ei da jeg var 15, og breket meg etter alle de andre til kirken med tom pengesekk. Jeg kan jo håpe at mine egne barn er mer reflekterte, men kommer ikke til å forundres dersom de sier "penger/gaver" når de blir spurt om begrunnelser for en evt. konfirmasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Hva er det egentlig man bekrefter med en HEF-konfirmasjon? Gir man et løfte på navnefesten, og i så fall- til hvem? |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?rine, du må seriøst begynne å i hvert fall skumme trådene før du svarer.
![]() |
#84 |
Off the map.
|
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?
Jeg er enig. Det er mulig jeg "kjøper oss ut" - med et alternativ hun kan velge. Kul ferie eller noe. Vi får se. Vi har ikke hatt verken dåp eller navnedag heller.
![]() |
#85 |
Yes, we can!!
|
![]() |
#86 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Men en gang i tiden var konfirmasjonen den dagen man selv bekreftet dåpsløftet. Så endret DNK det til at Gud bekreftet dåpsløftet. Nå kan jeg ikke finne noe som helst om bekreftelse på nettsiden der, så da er vel den betydningen forsvunnet også.
![]() |
![]() |
#87 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
|
Jeg skjønner ikke helt det med å være voksen nok til standpunktet med stor S her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
|
Confirmare kan også bety styrke/befeste og om HEF mener det er viktig å styrke og befeste noe så ser jeg ikke problemer med å bruke begrepet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
© All rights reserved
|
Det trenger absolutt ikke være så mye styr. Så sant man ikke skal ha det hjemme da, og skal pusse opp huset.
Sånn var det hos oss også. Det var litt styr med bunaden, fordi vi bestilte delene hos lokale sydamer og måtte rundt til alle på prøving. Ellers leide vi lokaler så vi slapp styr med å få tak i nok bord og stoler (vi var 40 stykker, og har ikke sitteplass til så mange hjemme hos oss), og vi bestilt mat så vi slapp lage noe selv. Bordpynt og lys tok oss en shoppingettermiddag, og familie og venner tok seg av kakebakingen. Blomsteroppsatser laget jeg selv kvelden før, og jeg lånte vaser og duker hos venner og bekjente. En grei liste og delegering gjorde at det ble lite stress. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Yes, we can!!
|
De bruker det i nøyalktig samme betydning som det kirken gjør.
![]() |
#92 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Tja, det er mulig innlegget mitt bærer preg av at jeg ikke var voksen nok til å ta standpunkt til noe som helst ved 15-årsalder, annet enn det dagsformen og humøret tilsa var morsomt. Det er sikkert stor forskjell på 15-åringer. Og du har selvsagt et poeng i at det å allerede være kirkelig døpt, som jeg var, "bare" er opplæring/oppfriskning til/i det man er døpt til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Som en som 'følte hun måtte' konfirmere seg kirkelig, og som angret og meldte seg ut etter hvert, så vil jeg tro det er mer anvendelig og relevant om ungene velger borgerlig konfirmasjon når den tid kommer. Sist redigert av Dronningen : 08-04-15 kl 13:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
maler
|
Hva er begrunnelsen for at de må bli døpt før de får konfirmasjonsseremonien? Er det bevisst eller henger det igjen fra den tiden konfirmasjon hadde en annen betydning?
![]() |
#95 |
|
Det er fordi konfirmasjonsundervisning er undervisning om det man er døpt til/skal døpes til og dåpssynet til den lutherske kirken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
ctrl+z
|
Jepp, dette. Jeg synes konfirmasjonsdagen til datteren min i fjor var en utrolig flott dag og jeg gleder meg til neste års begivenhet. Jeg synes det er fint å feire de fine ungdommene mine.
![]() |
#98 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Vi ser ikke bort fra at vi kan få litt av hvert her. De er ikke helt enige, og det er også helt greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Mother of Dragons
|
Enig. Det er noen år til mine skal konfirmeres, og de får stå helt fritt om hva de ønsker for seremoni eller fravær av seremoni og fest eller fravær av alle.
![]() |
#100 |
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Om guttene ønsker å konfirmere seg kirkelig, så må de døpes først. Da blir det mer et bevisst valg og de gjør det ikke kun for penger/gaver.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|