Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilke bunader kan min datter bruke?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-15, 12:05   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bunader kan min datter bruke?

Men Fløyel, angående Sunnhordland: Er detr virkelig "jentebunad"? Det har jeg aldri hørt, og jeg har aldri hørt om bruk som skiller jente og dame heller? Den er veldig vanlig på voksne damer, i hvert fall.

http://www.sando.no/no/webshop/natio...tegory/71.html

Sitat:

Bømlo / Stord / Fitjar dame

Bunadsølv Bømlo/ Stord/ Fitjar dame:
•Halsknapp
•Skålsølje
•Armknapper
•Maleringer
•Malelekkje
•Beltespenne
•Capespenne om du har cape
•Noen bruker også en Dalar til sin bunad
•Bunadring, skospenner, ørepynt, klokke og kniv gjør bunaden komplett

Bunaden ble utarbeidet rundt 1950-tallet og ble kalt for Sunnhordalandsbunaden eller jentebunad fra Stord, Fitjar og Bømlo.

Bunadene har små variasjoner og det er kun detaljer som skiller de fra hverandre.

Livet blir laget i grønt, rødt eller blått stoff og kantes med bånd av silke eller ull.
Det brukes lyst og forgylt sølv til bunaden. Men om du har blått eller grønnt liv kan du også bruke oksydert sølv.

Jeg ser de kaller den det her også, som et alternativ til "sunnhordlandsbunad", men det er altså et begrep jeg aldri har hørt brukt.

Gammel 08-04-15, 12:26   #2
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bunader kan min datter bruke?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men Fløyel, angående Sunnhordland: Er detr virkelig "jentebunad"? Det har jeg aldri hørt, og jeg har aldri hørt om bruk som skiller jente og dame heller? Den er veldig vanlig på voksne damer, i hvert fall.

Jeg ser de kaller den det her også, som et alternativ til "sunnhordlandsbunad", men det er altså et begrep jeg aldri har hørt brukt.

Det står skrevet i den "Store kloke boken" (Les. Bunadsleksikonet, som forøvrig tar for seg historien til over 400 bunader og varianter av disse fra ulike steder i tillegg til de landsdekkende bunadene som ikke har "tilholdssted")

Jeg skal ikke ha på meg at jeg har alt dette i hodet, men jeg syntes det er utrolig morsomt å lese om de ulike bunadene og historien bak dem.

Sitat:

Kvinnebunad fra Stord og Bømlo
Ved Stord Husflidsskule ble det rundt 1950 utarbeidet en bunad som gikk under navnet Sunnhordalandsbunaden. Den ble lagt med Gunvor Ingstad Trætteberg som konsulent, og hun kalte den for Jentebunad for Stord, Fitjar og Bømlo.
Det har vært sterke fellestrekk med hensyn til tradisjonell klesdrakt i dette området, men likevel lagd bunad for hvert av områdene, med små nyanser som skiller dem fra hverandre. Bunaden fra Stord bygger på draktskikken slik den var i andre halvdel av 1800-tallet.

Så står det 2 sider med bilder og utfyllende tekst til hver av de enkelte delene. Som f.eks. alle stakker lages med svart eller mørkeblått toskafts ullstoff. På Bømlo brukes foldestakken. Og f.eks. forkle: ....nederst har forkleet fra Stord et rødt, vevd band, mens de på Bømlo bruker samme band som på livet. (dette er de mørke og ikke de hvite med uttrekkssøm)

Sist redigert av Fløyel : 08-04-15 kl 12:38.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:38.