Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-15, 09:14   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Jeg ble overrasket nå en venninne fortalte at barna valgte borgerlig fordi de slapp unna med en uke samling i en skoleferie, og det var avgjørende fordi barna er aktive i idrett.

Mange steder kan man velge akkurat det samme ved kirkelig konfirmasjon. Deltar man på leir i høst- eller vinterferien slipper man å delta på kurset som går gjennom året.

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

og jeg er ikke overvettes begeistret for borgerlig konfirmasjon heller, som jeg oppfatter som et nokså wishy-washy surrogat ().

Slik oppfattet jeg det da vi var i konfirmasjonsalder, men jeg syns kursene har mye fint for seg nå:

Sitat:

Med konfirmasjonskurset ønsker Human-Etisk Forbund å oppmuntre til selvstendig tenkning og etisk refleksjon i tillegg til å styrke de humanistiske verdiene i samfunnet. Gjensidighetsfølelse, ansvarsbevissthet og respekt for andre er fine ord, men hva betyr de – ikke bare på papiret, men også i praksis? Og hva betyr det å ta ansvar for egen livsutfoldelse – og samtidig bidra til at andre har de samme mulighetene?
Viktige temaer som blir tatt opp er livssyn, humanisme, kritisk tenkning og menneskerettigheter. I tillegg kan engasjement, empati, rasisme, toleranse og kjønnsroller være aktuell tematikk på kursene.

Sitat:

Alle våre kurs har samme målsetning, og vil ta opp livssyn, etikk, menneskerettigheter og kritisk tenkning. Les mer om konfirmasjonskursene generelt her. I Oslo i 2015 har vi følgende tilbud, som legges ut når påmeldingen starter:
Kveldskurs
Dette er kurs over ti kurskvelder som holdes på kurssteder ute i bydelene. Det er kurs på en fast ukedag fra månedsskiftet januar/februar til slutten av april, med unntak av vinterferien og påskeferien. Oversikten over hvilke dager og steder det er kurs legges ut når påmeldingen starter.
Ulike temakurs
Dette er kurs som ligner på kveldskursene, men bruker ulike temaer som innfallsvinkel til kurset. Vi planlegger en filosofivariant, en kulturvariant, en filmvariant og en fotballvariant.
Vinterferiekurs og leirer
Dette er intensive kurs, hvor mesteparten av kurset gjøres unna i vinterferien eller på en vår- eller sommerleir.
Kurs med engelsk som arbeidsspråk
Dette er kurs som ligner på kveldskursene, men hvor arbeidsspråket på kurset er engelsk.
Tilrettelagt kurs
Dette er kurs for konfirmanter som trenger eller har best utbytte av et kurs med spesiell tilrettelegging.
Rollespillet Refugee
Noen av kursene våre inkluderer rollespillet Refugee, et 24-timers flyktningrollespill på Trandum utenfor Gardermoen. Hvilke kurs som inkluderer dette rollespillet, legges ut når påmeldingen starter.

Om Hiawata vil delta på dette så syns jeg det er supert. I Oslo syns jeg det er et poeng at de også møter andre ungdommer fra andre steder i byen under forberedelsene. Jeg syns ofte ungdommene kan bli vel defensive på vegne av sin egen skole og miljø.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:37.