Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …
Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.
Hvem er disse "de" som du beskriver her? Jeg har vanskelig for å tro at noen veganere - med mindre de er svært lite gjennomtenkte - mener det å kjøpe kjøttbasert fôr til kjæledyrene er uproblematisk. Derimot kan det godt være at noen veganere tillater seg å ha kjæledyr selv om de vet det er problematisk.
På samme vis tillater jeg meg selv å kjøpe Smarties selv om jeg i utgangspunktet boikotter Nestlé. Jeg syns ikke min boikott av Nestlé blir veldig mye dårligere av at jeg har nøtteallergikere i familien og derfor ikke kan pynte kaker med Non Stop.
Da er man inne på samme diskusjon som en viss feminismetråd som gikk på forumet for en stund siden.
Hva kan man tillate seg og likevel defineres som veganer eller vegetarianer?
Vegetarianer er et vidt begrep, men selv der går det nok en grense.
Jeg synes det er rart å si at man boikotter et selskap og samtidig med viten og vilje velger å bruke produkter derfra fordi det er beleilig. Jeg synes også det er rart om man kaller seg veganer og begrunner det etisk, men med viten og vilje anskaffer seg kjæledyr som man handler inn animalsk dyrefór til,samtidig som man er pinlig nøye på at ikke juicen man drikker har blitt filtrert ved hjelp av et animalsk stoff.
(Nå snakker jeg ikke om dixie siden hun allerede har gitt en ganske annen begrunnelse).
|