Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Å være vegetarianer er vanskelig …

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-15, 17:15   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Jeg kjenner ingen vegetarianere som gir inntrykk av å være så rigid som det du beskriver i HI, så jeg er nok blant dem som ville stusset over kontrollbehovet ditt. Det du beskriver er mer i tråd med det jeg forbinder med cøliaki eller alvorlig matallergi, og det er jeg ikke vant til at folk krever i andre sammenhenger. Jeg måtte nok ha fått det forklart at du ville at maten skulle behandles på en slik måte; jeg hadde ikke skjønt det av meg selv bare fordi du sa du var vegetarianer.

Hadde du insistert på å få lage din egen mat når du var invitert på middag hos meg, så hadde du ikke blitt invitert på middag flere ganger, men du står selvsagt fritt til å tilberede din egen mat hvis vi lager mat sammen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-15, 17:16   #2
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg kjenner ingen vegetarianere som gir inntrykk av å være så rigid som det du beskriver i HI, så jeg er nok blant dem som ville stusset over kontrollbehovet ditt. Det du beskriver er mer i tråd med det jeg forbinder med cøliaki eller alvorlig matallergi, og det er jeg ikke vant til at folk krever i andre sammenhenger. Jeg måtte nok ha fått det forklart at du ville at maten skulle behandles på en slik måte; jeg hadde ikke skjønt det av meg selv bare fordi du sa du var vegetarianer.

Hadde du insistert på å få lage din egen mat når du var invitert på middag hos meg, så hadde du ikke blitt invitert på middag flere ganger, men du står selvsagt fritt til å tilberede din egen mat hvis vi lager mat sammen.

Signerer.

Gammel 28-03-15, 17:30   #3
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Det ville ikke falt meg inn og tilberede mat i andres hus. Men jeg ville spurt om innholdet og diskre lagt bort det med kjøtt.

Spørsmålet her er egentlig hvorfor folk man reiser på tur med
klarer å henge seg så enormt oppi en eneste setning:
Jeg fikser mat til meg siden jeg er veggis, synes det er mest lettvindt for alle parter.
Jeg var sikkert dum som gikk inn på grunnen når de spurte hvorfor vedr. spor av kjøtt under matlaging, oster, saus og buljong, godiser som synes vegetar men ikke er det.

Derfor er jeg ute etter teknikker der jeg får frem høflig at jeg fikser meg selv.
Jeg overlater matlaging og innkjøp med glede til dem som jeg vet har kunnskapen om det. Men her er det ikke vanlig med vegetarisk kosthold og mange tror at det innebærer å spise fisk og kylling. At all ost ikke er vegetarisk nekter mange å tro på.

Ja. Og de fleste synes at de som er veggiser er firkanta, sære og lite runde. Her i min krets ihvertfall. Og klarer ikke skjønne at -man ikke bare kan ta av skinka på baguetten.

Jeg får til stadighet høre at det er så vanskelig. Jeg sier så at jeg spiser det de andre skal ha bortsett fra kjøttet.

Derfor synes jeg det hadde vært så greit å bare fikse selv. Pga å slippe spørsmål og uffing.

Sist redigert av Trulte : 28-03-15 kl 17:38.
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-15, 17:36   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Men her er det ikke vanlig med vegetarisk kosthold og mange tror at det innebærer å spise fisk og kylling. At all ost ikke er vegetarisk nekter mange å tro på.

DEN kjenner jeg til. Det er bla. derfor jeg alltid retter på folk som kaller seg vegetarianere men spiser fisk, fordi det gir omverdenen et fullstendig galt bilde av vegetarianere/veganere og fører til at vi blir servert sånne ting ute.
Det er jo også helt sprøtt at mange pizzeriaer og lignende selger vegetarpizzaer med ikke-vegetarisk ost. På Peppes er til og med dressingen på en av vegetarpizzaene med ansjos! (Nå slipper jeg heldigvis å tenke over DET da, siden jeg ikke spiser ost uansett).

Gammel 28-03-15, 17:37   #5
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Her er nok jeg også. Enda jeg er en sånn som krever at folk ikke bruker samme redskaper på mat jeg skal spise, og på brød. Men at hendene ikke skal ha spor av å ha vært borti kjøtt, hadde jeg nok ikke tenkt på som like naturlig. Men det er fordi jeg ikke automatisk tenker så langt som til at veganisme er omtrent som religion når det kommer til håndtering av mat. Hadde jeg selv skullet være vegetarianer er det jo av hensyn til planeten, ikke fordi jeg ikke vil få i meg spor av dyr. Så dette var absolutt opplysende for min del. Lykke til med venninnene dine!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:30.