Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fraråder folk å ha felles økonomi

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Hvordan organiserer dere som har samborer/ektefelle økonomien?
Vi har fullstendig felles økonomi 85 42,71%
Vi har felles regningskonto og separat økonomi for mat og eget forbruk 18 9,05%
Vi har felles økonomi for faste utgifter og mat, men separat økonomi for eget forbruk 78 39,20%
Vi har fullstendig separat økonomi 18 9,05%
Deltakere: 199. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-03-15, 08:31   #321
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg fikk ganske hete kjærlighetsbrev fra han når han var i militæret i 1990

De kunne jo lett ha blitt åpnet av en uærlig postmann!

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 08:33   #322
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Ok, så det er altså viktigere å kunne lese meldinger hvor som helst og med hvem som helst til stede, enn å flørte med partneren?
Det ER utolig enkelt å slå av forhåndsvisningen altså.

Vår flørting består av "Elsker deg, gleder meg til en helg alene med deg!" og liknende. Noe mer enn det ville jeg opplevd som ekstremt kleint......

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 08:49   #323
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og selv om telefonen skulle bli stjålet, så skal det litt til å klare å åpne den med koden og kunne lese meldingene, med mindre man da har forhåndsvisning av meldinger på telefonen.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 09:36   #324
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg får langtfra bare meldinger om å kjøpe melk og brød, uten at det betyr full Conradi..

Vi ligger et sted midt mellom melk og brød og Conradi, men jeg er ikke så stresset ved tanken på at uvedkommende kan se våre meldinger til hverandre, egentlig.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 09:40   #325
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har fått SMS med "HÅÅÅÅNGLA!" midt i et møte. Nei, jeg har ikke skrudd av forhåndsvisningen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 09:43   #326
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Vi ligger et sted midt mellom melk og brød og Conradi, men jeg er ikke så stresset ved tanken på at uvedkommende kan se våre meldinger til hverandre, egentlig.

Jeg bryr meg heller ikke om noen ser at jeg får hjerter fra mannen min. Eller om det tilfeldigvis skulle stå noe mer litt saftig, for det hender.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 09:44   #327
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Vår flørting består av "Elsker deg, gleder meg til en helg alene med deg!" og liknende. Noe mer enn det ville jeg opplevd som ekstremt kleint......

Men det er jo deg. Andre har andre oppfatninger av hva som er kleint. Jeg ville for eksempel syntes det var kleint å sitere den meldingen der her på forumet, selv om jeg skjønner at den bare er ment som et eksempel.

Gammel 19-03-15, 09:44   #328
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg har fått SMS med "HÅÅÅÅNGLA!" midt i et møte. Nei, jeg har ikke skrudd av forhåndsvisningen.

Vel, jeg hadde ikke skjønt bæret av den der, om jeg hadde vært der.

Gammel 19-03-15, 09:45   #329
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Men det er jo deg. Andre har andre oppfatninger av hva som er kleint. Jeg ville for eksempel syntes det var kleint å sitere den meldingen der her på forumet, selv om jeg skjønner at den bare er ment som et eksempel.

Det er ikke akkurat et reellt sitat altså.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 09:53   #330
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne tok en veldig interessant retning.

Både mann og barn kan koden til min mobiltelefon fordi det har hendt at de har måttet bruke den og koden er veldig enkel. Jeg har tiltro nok til dem alle til at det ikke en gang ville falle meg inn at de kunne åpne telefonen når jeg ikke var der for å sjekke meldinger eller smser.

Jeg tror aldri jeg har mottatt en sms som det ville være en katastrofe om noen andre hadde sett. Jeg har heller aldri sendt en sms som ikke andre enn mottakeren kan se. Mine smser er ganske kjedelige. Og i likhet med Teofelia klarer jeg å ha et godt og spennende ekteskap uten å sende smser om det. Mannen og jeg ser hverandre nesten hver dag. Og er jeg bortreist så snakker vi i telefonen.

Jeg kan se smser på lukket skjerm. Men jeg bruker et mobildeksel som er heldekkende, så den ligger ikke åpen så andre ser den. Med mindre jeg holder kurs og trenger den som klokke, og da er det veldig sjelden noen andre som er så nær den at de kan se om noe dukker opp.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 10:11   #331
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Det er vel ingen her som har sagt at ekteskapets spenning og lykke bygger på sms-er heller, da.

Gammel 19-03-15, 10:16   #332
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg og mannen sender hverandre ikke klissete meldinger, men jeg får meldinger både på sms og i innboksen på facebook fra elever som jeg regner som private. Jeg deler ikke koden til mobilen min med noen. Skal noen låne min mobil til f.eks å ringe, så logger jeg inn for dem. For min del er det hensynet til tredjepart - altså de som sender meg ting - som gjør at jeg er restriktiv. Elever er stort sett flinke til å ikke utlevere seg i meldingsform (og jeg er veldig tydelig på at det er lurt å holde litt igjen når man sender en sms f.eks.), men det hender jo at selvsensuren svikter, eller at det er viktig å få fortalt noe konkret akkurat der og da.

Jeg er restriktiv med laptopen min også. Verken mann eller barn har passordet til den.

Forøvrig så har vi helt åpen og felles økonomi og logger oss på hverandres nettbank akkurat som vi vil. At vi er felles om vårt felles samliv, betyr jo ikke at vi skal være felles om saker og ting som berører tredjeparter.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 10:54   #333
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Vel, jeg hadde ikke skjønt bæret av den der, om jeg hadde vært der.

Det betyr å kline på svensk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 10:59   #334
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

At vi er felles om vårt felles samliv, betyr jo ikke at vi skal være felles om saker og ting som berører tredjeparter.

Nettopp, veldig bra oppsummert!

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 11:24   #335
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg må innrømme at jeg tenkte på denne tråden i dag da jeg var på vei for å logge inn på mannens altinn for å sjekke selvangivelsen hans. Med felles økonomi forteller min egen selvangivelse meg omtrent ingenting, den må ses i sammenheng med hans.

Tilfeldighetene ville ha det til at nettsiden kræsjet akkurat idet jeg skulle logge inn med hans bruker, så det gikk ikke.

(Og jeg ville selvsagt ikke gjort det hvis jeg ikke visste at han syntes det var helt okej. Når han skal sjekke sin er det relativt stor sannsynlighet for at han logger inn via min pc så jeg kan sjekke tallene.)

Gammel 19-03-15, 12:08   #336
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

At vi er felles om vårt felles samliv, betyr jo ikke at vi skal være felles om saker og ting som berører tredjeparter.

Akkurat, og jeg synes det er fair ovenfor en tredjepart at jeg ikke tenker " vel,hans/hennes problem" hvis noen andre enn jeg leser meldinger som var tiltenkt meg.

Gammel 19-03-15, 16:33   #337
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Ja, det er viktig å huske på. Men samtidig så er det ikke helt krise, man får tilgang til kontoene for å betale husleie og strøm og sånt.

Men ikke med en gang. Det kan faktisk ta opp mot 14 dager og innimellom kan det være krise hvis man ikke har andre likvider tilgjengelig.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 17:12   #338
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen er i dette øyeblikk ute med mitt bankkort. Koden klarer han aldri å huske.

Gammel 19-03-15, 17:21   #339
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Når det gjelder bankkort så er det vel egentlig ikke lov å si koden til ektefellen en gang, selv ikke når kortet er til en konto en disponerer selv med et annet kort?

Gammel 19-03-15, 17:31   #340
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Sikkert ikke.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:47.