Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fraråder folk å ha felles økonomi

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Hvordan organiserer dere som har samborer/ektefelle økonomien?
Vi har fullstendig felles økonomi 85 42,71%
Vi har felles regningskonto og separat økonomi for mat og eget forbruk 18 9,05%
Vi har felles økonomi for faste utgifter og mat, men separat økonomi for eget forbruk 78 39,20%
Vi har fullstendig separat økonomi 18 9,05%
Deltakere: 199. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-15, 17:35   #1
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det er ikke snakk om sensitiv informasjon som i taushetspliktbelagt. Men jeg syns ikke det er rart i det hele tatt å diskutere ganske personlige ting på sms.

Akkurat. Senitiv og personlig kommunikasjon kan være ganske forskjellig, altså.

Jeg har et veldig godt eksempel på hva som er personlig, men ikke nødvendigvis sensitivt.
For noen år siden var min beste venninne alvorlig syk, og mye kommunikasjon mellom oss gikk på sms.
Hun fortalte hvordan hun hadde det både fysisk og mentalt, og etterhvert når hun var døende kom det endel meldinger med hennes tanker rundt det.
Jeg kunne aldri i verden ha latt andre ha mulighet til å lese dette, og jeg er helt sikker på at hun ville opplevd det som ufattelig kjipt.

Gammel 15-03-15, 17:47   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg har et veldig godt eksempel på hva som er personlig, men ikke nødvendigvis sensitivt.
For noen år siden var min beste venninne alvorlig syk, og mye kommunikasjon mellom oss gikk på sms.
Hun fortalte hvordan hun hadde det både fysisk og mentalt, og etterhvert når hun var døende kom det endel meldinger med hennes tanker rundt det.
Jeg kunne aldri i verden ha latt andre ha mulighet til å lese dette, og jeg er helt sikker på at hun ville opplevd det som ufattelig kjipt.

Du har fortsatt ikke skjønt poenget med at det at man kan er ikke det samme som at man gjør.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 17:52   #3
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Du har fortsatt ikke skjønt poenget med at det at man kan er ikke det samme som at man gjør.

For å en måte å snakke på.

Jo, jeg har skjønt forskjellen her, jeg er jo ikke dum.
For meg føles likevel det at andre i teorien har tilgang på min personlige kommunikasjon ugreit. det fins en del snokere.

Gammel 15-03-15, 17:53   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg føles likevel det at andre i teorien har tilgang på min personlige kommunikasjon ugreit. det fins en del snokere.

Det er jo helt åpenbart at du ikke klarer å ta inn over deg at vi ikke leser hverandres sms selv om vi har en teoretisk mulighet, ellers hadde du jo ikke trengt å fortsette å argumentere for å hindre partneren tilgang.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 17:56   #5
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er jo helt åpenbart at du ikke klarer å ta inn over deg at vi ikke leser hverandres sms selv om vi har en teoretisk mulighet, ellers hadde du jo ikke trengt å fortsette å argumentere for å hindre partneren tilgang.

Jeg tror ett hundre prosent sikkert at en del av de som har tilgang til sin ektefelles personlige kommunikasjon finner på å lese den, ja,- selv om det muligens ikke gjelder deg.

Gammel 15-03-15, 17:57   #6
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I såfall tenker jeg at det er mye du har problemer med, deriblant gammeldags brevpost. Det har også andre i teorien tilgang til.

Gammel 15-03-15, 18:08   #7
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I en slik situasjon ville jeg endre kode på telefonen slik at barna ikke hadde tilgang. I forhold til mannen har det ingen betydning. Han er en voksen mann med respekt for andre og ville uansett ikke lest slik kommunikasjon.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 18:12   #8
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

I en slik situasjon ville jeg endre kode på telefonen slik at barna ikke hadde tilgang. I forhold til mannen har det ingen betydning. Han er en voksen mann med respekt for andre og ville uansett ikke lest slik kommunikasjon.

Det var i alle fall godt å høre.

Det er interessant å diskutere slike ting, og å se hvor forskjellig man tenker og gjør ting.
Jeg forstår at andre ser det på en annen måte enn meg og har selvfølgelig respekt for det.

For min del rygger tusler jeg ut av diskusjonen nå, for når den når nivået Input er på så er det ikke en interessant diskusjon lenger, men nedlatende argumentskyting, og i en slik diskusjon som dette er det meningsløst for meg.

Gammel 15-03-15, 18:15   #9
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var i alle fall godt å høre.

Det er interessant å diskutere slike ting, og å se hvor forskjellig man tenker og gjør ting.
Jeg forstår at andre ser det på en annen måte enn meg og har selvfølgelig respekt for det.

For min del rygger tusler jeg ut av diskusjonen nå, for når den når nivået Input er på så er det ikke en interessant diskusjon lenger, men nedlatende argumentskyting, og i en slik diskusjon som dette er det meningsløst for meg.

Helt ærlig synes jeg ikke du oppfører deg så veldig respektfullt selv heller.
At andre står i et helt annet liv enn ditt virker vanskelig å forstå.
Jeg har ingen problemer med å skjønne at tilgang må begrenses når man bruker sms/epost til personlige greier. Fint om det forståelsen gikk andre veien også.
Her er det mest personlige som deles på togtider nivå.
Jeg gidder ikke bruke en eneste kalori på å begrense noens tilgang til å lese det.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:12.