Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Vi har det jeg vil kalle helt felles økonomi, selv om vi ikke har noen felles kontoer. Vi har et par felles kredittkort (det vil si hvert vårt kort knyttet til samme regning), og et par kredittkort hver som ikke er felles. Vi har ingen regningskonto, men betaler rundt regnet like mye i fellesutgifter, og så bruker vi penger hver for oss som vi vil, og overfører til hverandre ved behov.
Jeg er fornøyd med ordningen, men innser at den bare fungerer fordi vi har et omtrent like laidback forhold til penger begge to. Hvis vi enten hadde hatt mer presset økonomi eller tenkt litt mer forskjellig, hadde vi sikkert ordnet en felles regningskonto og hatt hver vår privatkonto til "eget" forbruk.
Ja, sånn kan det også sies. Og ja - det fungerer veldig godt. Vi krangler ikke om penger, og hvis den ene er veldig short en måned, så får man jo penger av den andre. Det er en selvfølge, om enn ikke noe som er særlig aktuelt allikevel, og vi lever veldig greit med løsningen vår.
Vi har faktisk aldri diskutert å ha noe felles konti som sådan. Mine foreldre hadde samme fordeling som vi har og jeg har sett på det som helt naturlig og aldri tenkt over det i større grad overhode før det dukket opp ulike diskusjoner vedr. dette her på siden, faktisk.