Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-15, 21:39   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Vel, jeg tenker at det hadde vært en fordel for den gode sak (for vi er alle enige om at det er en god sak?) om flere hadde sluttet å flisespikke på hva begrepet egentlig betyr og "stått fram" som feminister. Det at man ikke gjør det fordi det er, eller enda verre- har vært- noe i feminismebegrepet man ikke identifiserer seg med, gjør det vanskeligere å gi nytt innhold til begrepet. "Jo flere vi er sammen" og alt det der.

Jeg mener at antall sammen ikke er det saliggjørende for likestilling om ikke de som er sammen er litt samkjørte med tanke på hva som skal til for å oppnå målene.

Jeg ser virkelig ikke hva det tilfører saken om man gjør feminisme til noe alle kan identifisere seg med.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 22:08   #2
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg ser virkelig ikke hva det tilfører saken om man gjør feminisme til noe alle kan identifisere seg med.

Det var ikke det jeg sa. Jeg sa at det hadde vært fint om alle som identifiserer seg med det meste feminismen står for også kunne sagt at de var feminister.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 22:45   #3
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

De blir jo triste av at ikke alle kaller seg feminister. Zöe tror jeg det var som ble trist eller forstemt.

Det var Zoë som ble forstemt. Og trist.

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg mener at antall sammen ikke er det saliggjørende for likestilling om ikke de som er sammen er litt samkjørte med tanke på hva som skal til for å oppnå målene.

Det er jeg ikke enig med deg i. Jeg er sosialdemokrat, men jeg er ikke nødvendigvis enig med alle andre sosialdemokrater til enhver tid når det gjelder akkurat hva som skal til av konkrete handlinger, bestemmelser og endringer for å skape et godt sosialdemokrati.

Dette er Wikpedias definisjon av feminisme, og den synes jeg er spot on. Jeg opplever at folk rundt meg forholder seg til feministbegrepet på samme måte og jeg trodde der var mer almengyldig enn jeg ser av denne tråden at det er. For meg er det en gåte om ikke alle, kvinner som menn, med den største selvfølgelighet kaller seg feminist:

"Feminism is a collection of movements and ideologies that share a common goal: to define, establish, and achieve equal political, economic, cultural, personal, and social rights for women. A feminist generally self-defines as advocating for or supporting the rights and equality of women"

Hvem vikke dette, liksom?

Jeg tar rett og slett bare til etterretning at begrepet er langt mer problematisk for folk enn det jeg trodde var nødvendig.

Sist redigert av Pebbles : 10-03-15 kl 23:25.
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:01.