Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bytter feminister etternavn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg?
Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn 92 39,32%
Jeg er og feminist og byttet etternavn 56 23,93%
Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn 18 7,69%
Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn 40 17,09%
Jeg er mann og feminist og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet ikke etternavn 1 0,43%
Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel 13 5,56%
Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 10 4,27%
Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 4 1,71%
Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-15, 12:54   #461
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter feminister etternavn?

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Stort sett ubetydelige småting, ikke nok til at jeg bryr meg. Postens postkasseskilt er for eksempel nokså uegna når man er fem stykker med tre ulike etternavnskombinasjoner i husstanden, men det går med litt forkortelser.

Der er vi også. Alle har ulike navnekombinasjoner - men en vanlig postkasse har jo plass til noen remser med Dymo, så det går fint likevel.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 12:55   #462
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Vi kan ha ett sett med navnelapper med bare etternavn på, som gjelder for både voksne og barn, arv eller ikke arv. Det er superpraktisk.

Mens jeg trenger ikke å sette navnelapper på alt av arvet klær fordi minstejenta som arver har samme etternavn som sine maternelle kusiner.
Det er enda mer superpraktisk!

Gammel 10-03-15, 12:55   #463
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kan ha ett sett med navnelapper med bare etternavn på, som gjelder for både voksne og barn, arv eller ikke arv. Det er superpraktisk.

Ikke sant! Der _ER_ praktisk å ha samme navn

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 12:56   #464
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

For en stakkar, som jobber i en frivillig organisasjon og som skal sende ut post med begrensede midler er det _praktisk_ at folk som hører sammen innad i en husstand har samme navn, så slipper man typisk å sende ut to årsmeldinger, men kan klistre begge medlemmene på samme.
Jadda, det ER et i-landsproblem

Greia er jo at egentlig burde flere menn skiftet etternavn.

Gammel 10-03-15, 12:56   #465
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Aha. Vi setter visst bare navnelapper på barnets plagg. Og uansett hadde jeg ikke hatt et problem med at det sto Hansen Nilsen og telefonnummer på et plagg, selv om jeg bare het Hansen. Fortsatt ikke overbevist.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 12:57   #466
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hvorfor skal de det? Menn har jo stort sett ærverdige slektsnavn eller i det minste originale/ikke-kjedelige navn virker det som.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 12:58   #467
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Snedig det der. For jeg byttet jo på grunn av gårdstilhørighet.
Og de mennene jeg kjenner som har flyttet inn på damens gård. De har byttet navn. HA!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 12:59   #468
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo kult, Floksa!

Gammel 10-03-15, 13:00   #469
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Der er vi også. Alle har ulike navnekombinasjoner - men en vanlig postkasse har jo plass til noen remser med Dymo, så det går fint likevel.

Vi har visst for mye vær for Dymolapper. De holder jo ikke et halvt år en gang, så da vi hadde det var ikke postmannen så glad i oss. Vi fikk nå klemt inn alle på skiltet, og så får vi heller være "Team Mittmellomnavn Hansetternavn Mittetternavn". Femåringen synes det blir litt mange etternavn å holde styr på, men synes den naturlige løsninga er å bytte til mitt.

Gammel 10-03-15, 13:25   #470
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, fint lite var mer frustrerende enn merkelapper med kun etternavn på da jeg jobbet på forskjellige avdelinger i barnehager.

Gammel 10-03-15, 13:27   #471
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Og de mennene jeg kjenner som har flyttet inn på damens gård. De har byttet navn. HA!

Tsk, det har jo vært vanlig i århundrer - finner flere eksempler i slekta mi også. Ergo er det tradisjon (les: et produkt av undertrykkelse), så det teller ikke.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 13:28   #472
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Men hvis man ikke liker navnet sitt av ulike grunner, og ønsker å bytte, hvorfor gjør man ikke det helt uavhengig av ekteskapsinngåelsen? Det at man «benytter muligheten» til å skifte navn når man gifter seg, er vel et rimelig sterkt bevis for at man er nettopp tradisjonspåvirket.

Godt spørsmål. I mitt tilfelle gjorde en familietvist rett før mitt bryllup at familien ble splittet opp, og det var i grunnen da jeg fant ut at jeg ikke ville vedkjenne meg etternavnet mitt. Så det passer ganske fint, i grunnen. I tillegg kom jo dette med at jeg/vi liker at familien har samme etternavn og at vi vil unngå dobbeltnavn osv, så alt i alt var det den løsningen vi landet på og det ble perfekt.
Skjønner at jeg tar dette litt for personlig, jeg vil bare ikke at folk skal sitte der og tro at jeg er en undertrykket 50-tallskjerring som ble "presset" av samfunnet til å endre etternavn, uten å egentlig vite det selv.

Gammel 10-03-15, 13:29   #473
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Åh, fint lite var mer frustrerende enn merkelapper med kun etternavn på da jeg jobbet på forskjellige avdelinger i barnehager.

Ja, vi har fått beskjed av barnehagen om å merke med fornavn.

Gammel 10-03-15, 13:31   #474
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Godt spørsmål. I mitt tilfelle gjorde en familietvist rett før mitt bryllup at familien ble splittet opp, og det var i grunnen da jeg fant ut at jeg ikke ville vedkjenne meg etternavnet mitt. Så det passer ganske fint, i grunnen. I tillegg kom jo dette med at jeg/vi liker at familien har samme etternavn og at vi vil unngå dobbeltnavn osv, så alt i alt var det den løsningen vi landet på og det ble perfekt.
Skjønner at jeg tar dette litt for personlig, jeg vil bare ikke at folk skal sitte der og tro at jeg er en undertrykket 50-tallskjerring som ble "presset" av samfunnet til å endre etternavn, uten å egentlig vite det selv.

Jeg tenkte ikke på deg da jeg stilte spørsmålet, altså. Jeg ser flere som begrunner at de tok mannens navn med at de ønsket et annet navn enn de var vokst opp med.

Gammel 10-03-15, 13:46   #475
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

'
Tsk tsk.

Jeg heter Kari Hansen
Mannen heter Per Jensen og barnas heter Hansen Jensen til slutt.

Vi har tre rader på våre merkelapper.

Hansen/Jensen
min mobil
mannens mobil

Gammel 10-03-15, 13:48   #476
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har et veldig spesielt etternavn som man ikke kan ta feil av. Det er jo en forutsetning for at det skal funke, selvsagt.

(I barnehagen hadde vi vel fornavn også, tror jeg. Nå har de jo ansvar for å finne tøyet sitt selv)

Gammel 10-03-15, 13:48   #477
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det var et tulleargument, altså!

Gammel 10-03-15, 13:49   #478
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

'
Vi har tre rader på våre merkelapper.

Hansen/Jensen
min mobil
mannens mobil

Jepp, vi også, og det koster ikke noe ekstra heller!

Gammel 10-03-15, 13:50   #479
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Men det var et tulleargument, altså!

Hehe, skjønte det, altså.

Jeg synes to ulike navn er null problem, mannen skulle gjerne hatt felles navn (men han ville jo ikke bytte til mitt, eller la mitt stå sist hvis begge skulle ha begges, så da så). Han synes det er teit at vi aldri husker hvem sitt navn feks bilen er levert inn på, på verksted og sånn. men det lever jeg med helt fint, all den grad jeg (tenk det) kan begge våre etternavn.

Gammel 10-03-15, 13:51   #480
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror nok mannen min ville ha gjort det hvis han bare hadde greid å uttale mitt etternavn. Men argumentet med at han ikke kunne hete noe han ikke kunne uttale var vanskelig å finne et godt svar på.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
etternavn, feminisme

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:06.