Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bytter feminister etternavn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg?
Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn 92 39,32%
Jeg er og feminist og byttet etternavn 56 23,93%
Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn 18 7,69%
Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn 40 17,09%
Jeg er mann og feminist og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet ikke etternavn 1 0,43%
Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel 13 5,56%
Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 10 4,27%
Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 4 1,71%
Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-15, 12:02   #10
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bytter feminister etternavn?

Jeg verken "tenker mitt" eller ser på noen som undertrykt om de har valgt mannens navn, det kunne jeg fint ha gjort sjøl, dersom mannens navn var finere enn mitt. Allikevel mener jeg at dette er et viktig tema å diskutere og at flere bør bli mer bevisste på valget de tar, slik at det ikke nødvendigvis er en selvfølge at kvinnen er den som bytter. Så lenge såpass mange menn er ukomfortable med å ta konas navn, så er det åpenbart gamle kjønnsrollemønstere som ligger til grunn, og sånne ønsker jeg meg bort fra.

Jeg kunne aldri bare ha trukket lodd om rekkefølgen på ungenes navn, da. Vi smakte oss litt fram til hvilken kombinasjon som fløyt best, det er derfor ungene har oldemoras pikenavn som mellomnavn, og ikke mitt etternavn i stedet. Det hadde vært alt for tungt å si. Jeg er jo enig med mannen min i at det er hyggelig, samlende og praktisk at alle i familien heter det samme, men det er viktigere for meg å ha et navn som jeg identifiserer meg med. Og at ungene har navn de klarer å si.

Andre må for all del velge seg det navnet de trives best med, men det er jo greit å være klar over at jo flere kvinner som beholder eget navn og jo flere menn som velger konas, jo lettere blir det for andre å gjøre reelle valg og ikke bare følge forventningene. Endringer i normer og samfunnsstrukturer krever bevissthet rundt egne valg - det betyr ikke at det på noen måte er galt å velge tradisjonelt når det faktisk er det man ønsker.

Sist redigert av Matilda : 09-03-15 kl 12:08.
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat

Emneord
etternavn, feminisme

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:57.