Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?
Opprinnelig lagt inn av apan, her.
Bare trådtittelen "Bytter feminister etternavn?" og en del av innleggene i den tråden forklarer hvorfor jeg ikke kaller meg feminist. Jeg liker ikke denne hemningsløse koblingen til kjønn i enhver anledning og mener den motvirker likestillingen.
Og ja, jeg har byttet etternavn.
Kan du gi noen eksempler på hemningsløse koblinger til kjønn?
Når det gjelder etternavnsdiskusjonen, er jo den historiske årsaken til at så mange kvinner i dag skifter etternavn når de gifter seg (i forhold til menn) at man for noen år tilbake ikke hadde noe valg. Å ikke i det hele tatt se dette i en likestillingssammenheng, blir jo historieløst og naivt, synes jeg. Det betyr ikke at jeg går i fakkeltog for at kvinner ikke skal ta mannens etternavn når de gifter seg. Det som er viktig for meg er å bevisstgjøre folk på hvorfor de gjør og sier visse ting som gir ulike rammer for hvordan jenter/kvinner og gutter/menn kan leve livet sitt. Som mor til to jenter synes jeg at dette dukker opp nesten daglig. I barnehagen behandlet de jenter og gutter ulikt. På SFO er det også sånn. I sport som Java viste, er det heller ikke like vilkår for kvinner og menn. (Et annet eksempel som ikke er nevnt i artikkelen hun lenket til er at fram til 2012 måtte kvinnelige sandvolleyballspillere spille i bikini. Draktreglene var sånn - for tre år siden.)