Sv: 50 Shades of Grey
Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.
Greit at det er et eldgammelt, men disneyfisert eventyr, men det er jo yndlingsfilmen til millioner. Og mange, mange mange elsker historien.
Ja, Men det må jo være mulig å skille mellom hva som er kulturell kontekst nå og hva som er tidligere tider. Var en diskusjon om dette tidligere, hvor jeg fortalte om hvor overrasket jeg ble over å lese den åpenlyse rasismen i Robinson Cruesoe, men jeg setter jo boken i en historisk kontekst.
Hvis problemet ditt er at du peker på at det er en kulturell kontekst som sier at kvinner skal elske menn uansett hvordan de blir behandlet så må du jo peke på samtidslitteratur. Ellers kan du jo begynne å ta for deg bibelen ... Det blir litt søkt synes jeg å lete etter uheldige referanser i kultur som ikke akurat speiler samtiden.
Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.
Men alle gamle disneyfilmer er omtrent like idiotiske. Alle kvinner skal reddes av prinser, på nokså creepy vis.
Synes feks Mulan ikke er like bakstebers, samme gjelder jo forståvidt Lilo & Stitch. Eller ... eh, hva er det Pixar sin superheltfilm henter da?