Sv: Swix trekksele til barn?
Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.
Jeg synes sele er litt tøysete, jeg. Jeg har lært tre barn og en haug med venners barn å gå på ski med å gå ved siden av dem, holde dem i hånden i starten og jobbe med teknikk. Det er to ting som er vesentlig, det er å lære seg å gli på skiene og være lett fremoverbøyd og bøyd i knærne. Hvis man får til det, så får man plassert stavene riktig også, ved siden av seg og ikke fremme ved skituppene. Har man fått orden på dette, og det tar ikke mer enn en dag eller to, da er det bare å kjøre på. Opp og ned bakker tar jeg dem mellom beina, slik at de kan herme etter hvordan jeg har skiene og tyngdepunktet.
I skibakken begynner jeg med å ha dem mellom beina og øver på herming. Deretter tar jeg ett par staver på tvers hvor vi holder oss fast begge to og så kjører vi ved siden av hverandre i store svinger nedover.
Jeg synes det ser ut til at barn med sele i skibakken bare slipper seg nedover og har lite kontroll.
Jeg har ikke tenkt så veldig over dette med sele før. Syns det har sett praktisk ut i skibakken, men etter en hendelse for et par uker siden, så er jeg vettskremt.
En far med datteren sin i sele kjører i barnebakken. I bunnen setter far datteren på skibåndet, og går etter selv. Plutselig faller far. Og holder fast i båndet. Selen sklir opp under halsen på datteren, og hun begynner å kveles. Mannen min var kjapp i reaksjonen, fikk ropt til faren at han måtte slippe selen, mens han løp mot jenta. Faren slapp heldigvis, og mannen rakk frem i tide til å ta i mot jenta, så selen ikke satte seg fast i skibåndet også.
Hendelsen satte virkelig en stor støkk i alle som var i nærheten. Og andre foreldre med sele på barna sine fjernet dem umiddelbart.
|