Sv: Hjelp med slektsgransking?
Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.
Dette stemmer ikke, ser jeg nå. Folketellingen for 1865 skal være fullstendig, og jeg kan virkelig ikke finne henne. Det skjønner jeg bare ikke!
Jeg har funnet henne! Den håndskrevne folketellingen av 1891 ble nøkkelen. Der fant jeg helt umiskjennelig oldefaren min, på den gården jeg visste han bodde i 1900, men på det tidspunktet levde moren Randine der også. Hun opptrer under et annet etternavn - Johansen i stedet for Pedersdatter. Hun er ugift, forsørges av fattigkassa og skal være i familie med vertsfolket. Slektstilhørigheten er imidlertid uklar - og hun er født i Våler i Solør (de kommer visst alle fra de traktene!), ikke i Åmot. I folketellingen av 1865 står hun sammen med moren Olia (som heter det mer normale Olea i kirkebøkene) og broren Karlot(!). Moren er enke. De er legdslemmer (atter en gjenganger i slektshistorien). Kanskje moren etter hvert giftet seg på nytt, og det er der Pedersdatter-navnet skriver seg fra? (Jeg ser at dette blir spennende kun for meg, altså, men når jeg først har mast så mye om det ... )