Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hjelp med slektsgransking?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-15, 18:28   #1
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp med slektsgransking?

Mye spennende dere har i familiene deres!

Jeg fortsetter min gang i fattige husmannsslekter på det indre Østland. Oldefar Jens Hansen var født i Oslo, og hans side av slekta har vært et svart hull for oss. Han vokste opp hos en tante og onkel i Åmot, Østerdalen, og visste selv omtrent ingenting om sin familie. Takket være kirkebøkene for hans konfirmasjon og giftermål har jeg nå funnet foreldrenes navn. Moren, Randine Pedersdatter, var født i Åmot i 1861. Ved folketellingen 1885 bodde hun i Oslo, nærmere bestemt i Storgata 40 (et digert hus!). Hun har tittel pige - og er oppført med et udøpt guttebarn i folketellingen. Det er oldefar Jens Hansen. Hans far skal ha hett Hans Olsen (jada, verdens vanligste navn!) og vært møller, ifølge nevnte kirkebøker. Det ser altså ut til at Jens var født utenfor ekteskap. Om foreldrene hans noen gang giftet seg, vet vi ikke.

Hvordan kommer jeg videre fra dette - er det noen mer erfarne som har tips? Et problem er at folketellingene for 1865 og 1875 ser ut til å være veldig ufullstendige og ikke omfatte Åmot i det hele tatt. Jeg har søkt i alt av kirkebøker i området der etter Randines dåp og konfirmasjon, uten hell. Videre har jeg søkt i alle kirkebøker omkring Storgata i Oslo (dette er nesten borte ved Legevakta) etter Jens' dåp, samt i Åmot i fall hun tok med seg babyen hjem for å døpe ham. Ingen funn. Jeg antar egentlig at Jens' foreldre (i alle fall moren) er døde idet han konfirmeres under navnet Jens Langrud i 1900. Alt dette virker jo helt umulig å finne ut av, ikke minst gitt at Oslo allerede da var stort og uoversiktlig.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-15, 20:51   #2
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp med slektsgransking?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Mye spennende dere har i familiene deres!

Jeg fortsetter min gang i fattige husmannsslekter på det indre Østland. Oldefar Jens Hansen var født i Oslo, og hans side av slekta har vært et svart hull for oss. Han vokste opp hos en tante og onkel i Åmot, Østerdalen, og visste selv omtrent ingenting om sin familie. Takket være kirkebøkene for hans konfirmasjon og giftermål har jeg nå funnet foreldrenes navn. Moren, Randine Pedersdatter, var født i Åmot i 1861. Ved folketellingen 1885 bodde hun i Oslo, nærmere bestemt i Storgata 40 (et digert hus!). Hun har tittel pige - og er oppført med et udøpt guttebarn i folketellingen. Det er oldefar Jens Hansen. Hans far skal ha hett Hans Olsen (jada, verdens vanligste navn!) og vært møller, ifølge nevnte kirkebøker. Det ser altså ut til at Jens var født utenfor ekteskap. Om foreldrene hans noen gang giftet seg, vet vi ikke.

Hvordan kommer jeg videre fra dette - er det noen mer erfarne som har tips? Et problem er at folketellingene for 1865 og 1875 ser ut til å være veldig ufullstendige og ikke omfatte Åmot i det hele tatt. Jeg har søkt i alt av kirkebøker i området der etter Randines dåp og konfirmasjon, uten hell. Videre har jeg søkt i alle kirkebøker omkring Storgata i Oslo (dette er nesten borte ved Legevakta) etter Jens' dåp, samt i Åmot i fall hun tok med seg babyen hjem for å døpe ham. Ingen funn. Jeg antar egentlig at Jens' foreldre (i alle fall moren) er døde idet han konfirmeres under navnet Jens Langrud i 1900. Alt dette virker jo helt umulig å finne ut av, ikke minst gitt at Oslo allerede da var stort og uoversiktlig.

Nå må jeg ta en titt i slektsboken min, for her var det flere kjente navn. Min fars slekt er også fra den kanten av landet ...

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:28.