Sv: [Strikkefrustrasjon] Er det bare flaks om det passer?
Opprinnelig lagt inn av amylin, her.
Det kommer an på hvordan du strikker. Strikker du veldig stramt, kan det godt hende du må opp 2-3 pinnestørrelser og motsatt. Det beste er å strikke prøvelapp før du starter, også måle underveis.
Aha. Hvis strikkefastheten ikke stemmer med det oppgitte bør jeg kanskje endre pinnestørrelse selv om det ser fint og flott ut. Ikke at det hadde hjulpet her, for garnet i oppskriften og det garnet jeg strikker med er for forskjellig, det første har 17 m /10 cm og det andre 21 - 22 m/10 cm i fasthet (sånn ser det ut i starten av genseren). Jeg måtte vel økt drastisk på pinnestørrelsen da.
Men generelt har jeg litt å lære ang. å få ting til å bli i riktig størrelse, ja. Problemet jeg aldri kommer unna er jo at jeg er litt vanskelig i fasongen sjøl, så det er ikke gitt at en modell passer selv om størrelsen blir riktig. Men dette burde blitt fint om jeg hadde hatt den noen størrelser større. Jeg må modnes litt på om jeg gir meg i vei på den samme modellen en gang til om en stund, den er så utrolig fin. I mellomtiden tror jeg at jeg skal gi den til min svigermor med en "heftelse" på at datteren min skal arve den med tid og stunder.
|