|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Terror og frykten for represalier
Hijab har ikke noe med islam å gjøre sånn egentlig, du kan ikke bruke det som bevis på at det foreligger trygg trykkefrihet på grunn av det så lenge man vet at feks Sataniske vers ikke hadde blitt publisert i dag.
|
|
|
#2 |
|
This is normal!
|
Nå må du begynne å lese hva jeg faktisk skriver, for ellers er det helt umulig å diskutere. Du har gjentatt flere ganger at islam ikke blir kritisert i media. Jeg kommer med eksempler på det motsatte. Det skjer i Norge jevnlig. Og det har vært fakkeltog pga. det som har skjedd mot homofile på Grønland. Man får kjøpt Sataniske vers i bokhandelen.
|
|
|
|
#3 |
|
Mother of Dragons
|
Og jeg mener at kommentarer om hijabbruk ikke er kritikk av islam. Det blir faktisk hevdet av svært mange muslimske kvinner at det er en frivillig sak å bruke det.
|
|
|
#4 |
|
This is normal!
|
Mens jeg mener dette er relevante eksempler. Hva med dette da - skrevet av en som forsker på islam, avfeier du dette også?
Hele kronikken er verd å lese, synes jeg.
|
|
|
|
#5 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg har lest kronikken. Og han konkluderer med at i det siste har pendelen svingt slik at selvsensuren ikke har vært like hard og man har begynt å kritisere islam.
|
|
|
#6 |
|
Leser
|
Jeg tror ikke at "Sataniske vers" kan regnes som noe som speiler samfunnet nå, da den ble gitt ut i 1988. Det blir for gammelt til å regnes som en samfunnskommentar (jeg leste feks Robinson Cruesoe (1719) i fjor og ble helt sjokkert over rasismen som ble uttrykt i boken, men jeg opplever ikke forlaget som ga det ut som rasister, og det er jo fordi boken ikke er en samfunnskommentar, men en gammel roman. Nå er jo den grisegammel, men jeg opplever heller ikke "Fittstim" (1999) som en aktuell bok)
|
|
|
#7 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sataniske vers speiler samfunnet nå fordi den boken i sin tid representerte et paradigmeskifte i form av at fra det tidspunkt aldri har blitt publisert tilsvarende skjønnlitteratur. Tusenvis av for forfattere har prøvd å få sitt arbeid publisert men ingen forlag rører den type bøker lenger. Det har vært utallige tilfeller av denne typen der planer om publisering har blitt stoppet eller små forlag som har prøvd seg har blitt brent ned. Media har skrevet svært lite om dette men omfanget og det faktum at det nå bare er godtatt at sensuren er komplett er tragisk. http://www.dailymail.co.uk/news/arti...hers-home.html
|
|
|
#8 |
|
Leser
|
OK? Jeg oppfattet Noen dithen som at hun mente at det at "Sataniske vers" selges var et bevis på at det eksisterte aktiv islamkritikk i samfunnet i dag. Jeg mener at boken er for gammel til å fungere som en samfunnskommentar. Og du sier i tillegg at boken fungerte som et punktum for islamkritikk. Det har du sikkert rett i, jeg har ikke den oversikten.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|