Sv: Til dere som ofte inviterer folk hjem
Jeg liker å ha gjester, selv om vi nok kunne hatt det oftere. Jeg har gradvis skjønt at det er mye lurere å styre lite i forkant og ha nok energi og oppmerksomhet og ro i kroppen til å virkelig kose meg med de som kommer på besøk.
Jeg liker godt å invitere til helgelunsjer, og da har vi buffet av ulike rundstykker og godt pålegg så folk kan forsyne seg av det de liker. Av og til er det hjemmebakt, andre ganger er det kjøpt, av og til er det hjemmebakt kake til dessert, andre ganger iskrem/frukt/sjokolade.
Jeg legger lista både høyt og lavt avhengig av anledning og gjester (om jeg ser folk ofte er sjelden, om det er folk som bor i nærheten eller har reist en stund)- men jeg passer alltid på at gjestene vet hva de kan forvente - det er ikke så hyggelig å komme til noe en tror er full middag, også er det bare kjeks på bordet. Så jeg når besøk er avtalt på forhånd, presiserer jeg alltid om det er "middag" eller "en kopp kaffe".
Jeg synes dete r veldig hyggelig å bli invitert bort og har aldri et kritisk blikk på hverken grad av ryddighet eller servering - det eneste jeg bryr meg om, er at vi har det avslappet og hyggelig sammen. (Det er også grunnen til at jeg aldri kommer på uanmeldt besøk noe sted, men det er en annen diskusjon.)