Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vi har blitt utsatt for nettmobbing og dritt :/

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-14, 13:41   #1
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi har blitt utsatt for nettmobbing og dritt :/

Tagerine: enig. "Alle" er jo der - og jeg er virkelig av den oppfatning at det er viktigere å lære ungene om nettvett, god oppførsel etc, enn å prøve nekte og skjerme dem fra nettet, for de klarer å få til det mest utrolige på egenhånd og. Åpenhet er viktig. Men så skjer slike ting, og man føler seg så sårbar. Men uansett så er det vel en god ting å ikke la mobbere styre og bestemme hva man skal gjøre. :/

Gammel 24-11-14, 13:47   #2
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Tagerine: enig. "Alle" er jo der - og jeg er virkelig av den oppfatning at det er viktigere å lære ungene om nettvett, god oppførsel etc, enn å prøve nekte og skjerme dem fra nettet, for de klarer å få til det mest utrolige på egenhånd og. Åpenhet er viktig. Men så skjer slike ting, og man føler seg så sårbar. Men uansett så er det vel en god ting å ikke la mobbere styre og bestemme hva man skal gjøre. :/

Mens jeg mener at alle ikke må være der, sosiale medier er redskap som krever refleksjon og erfaring for å bruke, og at det fort blir farlig i hendene på unger. Denne 'likes'-kulturen er et unødvendig innslag hos barn og unge som skal forme sitt selvbilde. Jo flere foreldre som tillater det tidlig, jo større blir også presset på andre. Likevel kan man sette foten ned. Så her er vi kjempestrenge. Er de ikke der, så kan de i alle fall ikke berøres like mye som om de deler selv. Vi vet det kommer til å bli diskusjoner, men på noe kommer til vi til å kjøre knallhardt.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-14, 13:55   #3
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Mens jeg mener at alle ikke må være der, sosiale medier er redskap som krever refleksjon og erfaring for å bruke, og at det fort blir farlig i hendene på unger. Denne 'likes'-kulturen er et unødvendig innslag hos barn og unge som skal forme sitt selvbilde. Jo flere foreldre som tillater det tidlig, jo større blir også presset på andre. Likevel kan man sette foten ned. Så her er vi kjempestrenge. Er de ikke der, så kan de i alle fall ikke berøres like mye som om de deler selv. Vi vet det kommer til å bli diskusjoner, men på noe kommer til vi til å kjøre knallhardt.

Ja, og hvorfor skal man legge ut så mye offentlig, lurer jeg på.

Gammel 24-11-14, 13:56   #4
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Ja, og hvorfor skal man legge ut så mye offentlig, lurer jeg på.

Det er mer som ikke er offentlig.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-14, 14:01   #5
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Det er mer som ikke er offentlig.

Mer mobbing som ikke er offentlig, mener du?

Sikkert, men hvis man ikke legger ut noe offentlig og godkjenner følgere kan man jo unngå slik anonym mobbing ihvertfall.

Ikke for å kritisere HI, jeg skjønner at dette er en veldig kjip situasjon, men jeg skjønner ikke hvorfor man legger ut bilde av babyer offentlig.

Gammel 24-11-14, 14:21   #6
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Sikkert, men hvis man ikke legger ut noe offentlig og godkjenner følgere kan man jo unngå slik anonym mobbing ihvertfall.

Ikke for å kritisere HI, jeg skjønner at dette er en veldig kjip situasjon, men jeg skjønner ikke hvorfor man legger ut bilde av babyer offentlig.

For meg blir denne innfallsvinkelen omtrent det samme som å diskutere hva ofrene hadde på seg eller hvordan de oppførte seg i forbindelse med voldtektssaker. Selvsagt skal man tenke over hva man legger ut på nett, men uansett hvilket valg man tar er det alltid den som mobber som er ansvarlig for oppførselen sin, ikke den som blir mobbet.

Gammel 24-11-14, 14:32   #7
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

For meg blir denne innfallsvinkelen omtrent det samme som å diskutere hva ofrene hadde på seg eller hvordan de oppførte seg i forbindelse med voldtektssaker. Selvsagt skal man tenke over hva man legger ut på nett, men uansett hvilket valg man tar er det alltid den som mobber som er ansvarlig for oppførselen sin, ikke den som blir mobbet.

Veldig enig.

Og i denne saken så er det jo helt innlysende at hetsen ville kommet helt uavhengig av hvilke bilder man hadde lagt ut. Dette er jo mobbing for å mobbe og ikke oppriktige kommentarer til bildene.

Til HI: håper dere finner ut hvem det er som sitter bak tastaturet og føler seg så tøffe.

Generelt: Jeg syns også at det er feilslått å kjøre på totalforbud mot sosiale medier til de er langt over aldersgrensen. Dette er en del av hverdagen til de fleste unger etterhvert, man kan like det eller ikke, men for norske forhold er de fleste eksperter enige om at det er lite hensiktsmessig å holde igjen. De fleste som jobber med ungdom og kommunikasjon mener at det er bedre lære dem godt nettvett enn å nekte dem å delta på en allmenngyldig kommunikasjonsarena.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-14, 00:39   #8
mille mari
Fullverdig medlem

mille mari sin avatar

Medlem siden: Jun 2014
Hvor: Vestlandet
mille mari har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Signerer denne!

mille mari er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:20.