Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Valg av privat vs. kommunal barnehage

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-14, 15:17   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Er private barnehager oftere små barnehager? Det hadde vært interessant å se noen kvalitetsmål på store vs små barnehager.

Gammel 19-11-14, 16:06   #2
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er private barnehager oftere små barnehager? Det hadde vært interessant å se noen kvalitetsmål på store vs små barnehager.

Det har iallefall vært en trend at kommunene legger ned små barnehager for å bygge større/slå sammen ansatte. Det er bedre kommuneøkonomi med større enheter/færre ledere. Dermed er de fleste små barnehagene som er igjen private her i kommunen. I kombinasjon med lave tall på ansatte pr. barn tror jeg dette er svært negativt for kvaliteten på tilbudet. Jeg (og dette er min helt subjektive mening) tror kvaliteten vanskeligere lar seg sikre på store barnehager med mange barn og ansatte (både med tanke på avstand mellom ledelse og ansatte og ansattes tilknytting til enkeltbarnet) og har planer om å skrive bachelor om temaet.

Gammel 19-11-14, 16:10   #3
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

En faktor er vel også at kommunale barnehager har dyre pensjonsordninger for sine ansatte, mens de private ofte kun har minimumspensjon. Det betyr jo fort at de private sitter igjen med mer penger til drift (og overskudd til eiere) enn de kommunale.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 23:55   #4
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Vår bedriftsbhg var ikke stor, 54 barn.

Her i byen driver Filadelfia barnehager. De er store, barnehagene altså. Så det kan sikkert variere.

Gammel 20-11-14, 00:07   #5
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har inntrykk av at private bhg finnes i like stor variasjon som de kommunale jeg altså.
Nå har de to minste ungene gått i 3 forskjellige bhg det siste året (og mellomste gikk ett år før det også i den første bhg), og vår erfaring er fra en kommunal bhg med 54 plasser, og bare det mest nødvendige behov dekket, vi var ikke fornøyde i det hele tatt.
Så gikk de i en liten privat bhg, med 24 barn. Der var de ansatte og lokalene flotte, men økonomien og vikarløsning elendig, og det var endel som tydet på at mye kunne blitt gjort bedre med en litt mindre "profitt-jakt" i styret.
Nå går de i en stor privat bhg, 108 plasser, som er helt fantastisk på mange områder. De har sangpedagog, alle ungene har halvannen time med henne i uka, fordelt på større og mindre grupper. De har sanserom, store friluftsområder med rigget utstyr fordelt i nærmiljøet, de tilbyr slalåmkurs i vinterhalvåret, og vikarer er kjente for ungene, de flytter de ansatte litt mellom avdelinger for å dekke opp i hovedsak. Det er en spennende blanding ansatte som virkelig er engasjerte, og gjennomsnittsalderen er vesentlig lavere (noe som sikkert gjør noe med miljøet, det og at 80% av personalet på vår avdeling er menn forsterker nok også forskjellen på den første der de fleste var kvinner i 50-60-årene altså) og så er de veldig opptatt av videreutdanning og å ta vare på de ansatte der.

Men her i kommunen er det lite kommunale bhg også, de fleste er private så jeg da vi fylte ut søknader i fjor. Hvordan er dette fordelt rundt om i landet tro?

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-14, 13:24   #6
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke i Bergen, tror jeg. De aller største er private.
I min bydel er det mange små kommunale, den største jeg kjenner til har 100 barn (på 6 avdelinger).

(Med all mulig forbehold om at jeg ikke er oppdatert.)

Gammel 20-11-14, 17:47   #7
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

I vår by er det felles opptak av kommunale og private barnehager. Vi hadde egentlig en privat på førsteplass, fikk plass i ønske nr 2 som er kommunal. En fantastisk barnehage, flott beliggenhet, stabilt og engasjert personale og en helt særegen ro og harmoni preget barnehagen. Stemningen var nær og hyggelig, jeg tror rett og slett alle hadde det fint der, både voksne og barn. Sikkert noen som var misfornøyde, men jeg har faktisk aldri hørt noe om det.
Dette gjaldt de to yngste, de to eldste har gått i flere barnehager, både kommunale og private(vi har flyttet mye), og jeg har aldri opplevd at private har vært bedre eller dårligere enn kommunale. Storesøs gikk en periode i en litt spesiell friluftsbarnehage som var helt fantastisk, den var privat og ganske sær på en måte som passet henne utmerket, ellers har vi vært fornøyde med de mer tradisjonelle barnehagene også. Både private og kommunale.
Vi har dog alltid bevisst valgt bort store og åpne barnehager fordi våre barn har hatt et tydelig behov for få voksne og trygge rammer.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:45.