Sv: Kjetil Østli om lekser i A-magasinet i dag
Opprinnelig lagt inn av millact, her.
Jeg ser den, men hvordan vil du da klare å lære barna alt de skal om de ikke har lekser? Man trenger da absolutt ikke å være lærer for å kunne hjelpe barna med leksene.
Selvsagt trenger man ikke være lærer, men jeg er f.eks elendig i matte, det betyr at det ikke er lenge før jeg ikke kan hjelpe mine gutter med mattelekser, og jeg tror det er mange som meg der ute. Nå tror ikke jeg det blir så stort problem for mine skoleflinke gutter, men for de ungene som kanskje sliter og som da ikke har noen hjemme til å hjelpe seg så er det et problem. Men jeg er som sagt delt, på mange måter syns jeg lekser er greit, vi bruker ikke så mye tid på lekser hjemme, og iallefall storebror i fjerde klarer det meste selv.
Ja, også er det faktisk ikke meg som skal lære ungene det de skal, det er det faktisk skolen og lærerne som skal, hjemme skal de repetere det de allerede har gått gjennom på skolen.
Så er det å håpe at et av resultatene når Ludvigsenutvalget er ferdig med sin utredning at det blir færre kompetansemål.