Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Barndomsretter du ikke lenger spiser

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-14, 09:26   #61
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiser

Mor mi hata dypt og inderlig å lage mat. Toro kom som en reddende engel for hennes del.

Jeg spiser fint lite mat fra Toro i dag, gitt.

Gammel 13-11-14, 09:27   #62
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Pi-pi-pi-pizzafyll!

Å herlighet, den husker jeg! Men det pizzafyllet har jeg faktisk aldri smakt.

Det fantes ikke halvfabrikata hjemme hos oss før jeg ble tenåring og kom ravende med Mr.Lee nudler og lasagnepakker i håp om å få lasagne - det var det ingen av mine foreldre som laget. Ikke spiste vi grøt heller, pappa var liten under VK2 og spiste grøt morgen, middag og kveld i flere år, så han tålte ikke lukta engang.

Gammel 13-11-14, 09:28   #63
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Toro.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 09:29   #64
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror ikke det er mye som ble laget da jeg var liten som jeg ikke spiste.
Unntaket var blodpudding og rømmegrøt. (ikke sammen da )
Ellers hadde vi grøt annenhver lørdagsformiddag, de andre lørdagene hadde vi betasuppe (fra pose). Dette fordi jeg elsket suppa, og broren min elsket grøt.
Den lørdagslunchen ble inntatt på kjøkkenet med radioen og radioteateret med lørdagskrimen på. Det var stas!

Det var egentlig lite halvfabrikata hos oss. Det eneste jeg husker er faktisk betasuppa.
Vi bodde sammen med mamma og mormor, og det var for det meste mormor som lagde mat i ukedagene og hun lagde nydelig mat.

Gammel 13-11-14, 09:29   #65
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Torsketunger var det ekleste jeg visste da jeg var liten, og har ikke spist det siden jeg flyttet hjemmefra. Jeg likte veldig godt blodpudding, men av en eller annen grunn har det også gått ut av kostholdet.
Grøt hadde vi hver lørdag, nå har vi det hver lillejulaften. Sild er godt, men jeg liker ikke lukta som setter seg overalt, så det spiser vi ikke (hjemme) lenger.

Gammel 13-11-14, 09:31   #66
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har noen nevnt landgang? Formloff delt i tre, med pizzafyll oppå? Serverte det i 80-tallsparty her forleden, det var tørt, gitt!

Ellers; salat med kinakål og mais og ananas.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 09:32   #67
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her var det mye kjent, og en del jeg nesten hadde glemt! Det er masse ting vi spiste i oppveksten som jeg ikke spiser nå, men veldig lite jeg har valgt bort fordi jeg ikke likte/liker det. Jeg mener å huske at jeg likte det meste vi spiste, og når jeg tenker tilbake, tror jeg jeg ville likt det meste nå også.

Vi spiste mye fisk, som vi fisket selv eller kjøpte fersk. Kokt torsk var ikke akkurat favoritten da jeg var barn, men jeg syntes det var greit, og det var jo veldig god, fersk fisk. Stekt sei med stekt løk og rømme syntes jeg var kjempegodt. Stekt flyndre også. Salt uer likte jeg, og salt torsk med stekt flesk, og boknafisk, og spekesild med rå løk og gulrotstuing. Og stekte torsketunger i fløtesaus. Fiskeboller var den eneste hermetikkmaten jeg kan huske at vi spiste, og det hadde vi av og til når pappa var borte, for han likte ikke det så godt, men det gjorde vi andre. Fiskekaker lagde foreldrene mine selv, og de er gode. Og fiskegrateng av restefisk.

Vi spiste en del blodpudding, det har jeg alltid likt. Vi lagde det selv noen ganger også, både det og blodpannekaker - alt sammen servert med sirup, akkurat det ville jeg kanskje likt mindre nå enn da.

Stekt lever med fløtesaus syntes jeg var helt greit. Kjøttkaker er noe jeg aldri lager selv, men likte veldig godt, selv om jeg ikke likte ertestuingen vi alltid hadde til. Alt av kjøtt likte jeg godt, unntatt røkt svinekam, som jeg aldri har syntes var noe særlig - men jeg spiste jo det også. Lammefrikasse forbinder jeg mest med mormor. Vi spiste mye reinsdyrkjøtt, både som stek, finnbiff, i klar kjøttsuppe og som kjøttdeig til spaghettisaus og pizza. Aspic husker jeg at jeg syntes var så kult, det var "klubbmat" når mamma hadde syklubb. Jeg likte å hjelpe til med å dandere grønnsaker og reker før vi helte på den flytende geleen.

Vi brukte forresten en del hermetiske grønnsaker, det er vel blant de få tingene jeg ikke liker så godt nå lenger, selv om jeg likte både hermetisk asparges og hermetisk sopp den gangen. Hermetisk frukt var også en vinner når det gjaldt dessert!

Andre desserter jeg likte godt, men ikke har spist på veldig mange år, er sago- og semulepudding. Trondheimssuppe husker jeg også. Til søndagsdessert var det gjerne sjokoladepudding med krem eller gelé med råkrem.

Vi brukte veldig lite posemat, det eneste jeg kommer på er dessertpuddinger og gelé, og så tomatsuppe, som vi ofte hadde sammen med pannekaker på fredagene.

Gammel 13-11-14, 09:32   #68
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Én ting jeg ikke spiser lenger forresten er en påleggskombinasjon jeg fant opp da jeg kom hjem ettermiddagen 17. mai i russetiden og var rimelig hung over (så det regnes vel ikke som noe barndomsgreie i grunnen). Mamma og pappa hadde hatt buffet og jeg plukket blant restene og laget smørbrød av ristet loff med potetsalat, sennepsaus og russisk kaviar. Jeg spiste MASSE av det i årene etterpå, men har ikke spist det på i alle fall 10 år. Ikke akkurat det som frister mest vil jeg si.

Gammel 13-11-14, 09:33   #69
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har en kresen mann, så enkelte ting spiser jeg bare hos mamma.
Stekt eller kokt makrell.(Kald kokt makrell er den ultimate sommerrett for meg.)
Spekesild med kokte poteter og gulrotstuing.
Hønsefrikasé.
Lammefrikasé.

Gammel 13-11-14, 09:34   #70
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mormor laget ofte småkjøtt, løksuppe og fersk kjøttsuppe med eggeboller.

Gammel 13-11-14, 09:34   #71
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Har noen nevnt landgang? Formloff delt i tre, med pizzafyll oppå? Serverte det i 80-tallsparty her forleden, det var tørt, gitt!

Ellers; salat med kinakål og mais og ananas.

Her oppe er landgang slike lange osteloff. Selges på flere bakeri, med blant annen ost og skinke, pizzafyll, eggerøre og laks etc.
Den med pizzafyll var veldig populær når vi var unger, hvis jeg en sjelden gang kjøper meg det nå, er det med ost og skinke.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 09:40   #72
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, landgang spiste jeg også som barn. Vi hadde ikke pizzafyll på, men forskjellig godt pålegg brtover hele langsida.

Gammel 13-11-14, 09:42   #73
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi spiste for øvrig veldig mye nypesuppe fra pose. Det var akseptert som hverdagsdessert av en eller annen grunn.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 09:43   #74
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Der jeg kommer fra er landgang baguette med ost og skinke (og gjerne purre og majones også, varmet i mikro så osten smeltet litt). Det kjøpte vi gjerne på bakeriet i lunsjen.

Gammel 13-11-14, 09:45   #75
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Nypesuppe og fruktgrøt fra pose husker jeg også. Det var søndagsdesserter hos oss. Det samme med sånn halvfabrikata sjokoladepudding, karamelpudding eller mandelkjernepudding. Også spiste vi hermetiske fersken eller pærer, minnes jeg.

Gammel 13-11-14, 09:53   #76
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Nypesuppe og fruktgrøt fra pose husker jeg også. Det var søndagsdesserter hos oss. Det samme med sånn halvfabrikata sjokoladepudding, karamelpudding eller mandelkjernepudding. Også spiste vi hermetiske fersken eller pærer, minnes jeg.

Samme her! Og fruktcocktail med krem.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 09:54   #77
amanas
Bør lage seg en tittel selv

amanas sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
amanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populær
Standard

De eneste jeg ble servert til middag som jeg ikke serverer er armeridderer og pannekaker, rett og slett fordi jeg ikke ser på de som fullverdig middag.

Ellers har jeg servert både blodpudding, lungemos og morrpølse. Jeg syns det smaker helt grett og så er det så er det alltid kjekt å se reaksjonen til ungene, de blir jo helt på tur

Ellers så er forskjellen på det jeg fikk servert og det jeg serverer at vi nå bruker mye mere grønnsaker.
Min mor brukte mye ferdige produkter, jeg lager mer fra bunnen av. Minnes enda vonde ferdig kjøttkaker fra gilde.
Jeg har likt meg på kjøkkenet, min mor mistrives der og laget bare mat for hun måtte, ikke av glede. Så det har nok hatt litt å si på kvaliteten på maten.

Gammel 13-11-14, 09:57   #78
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Samme her! Og fruktcocktail med krem.

Ja! Og den som fikk ett av de to cocktailbærene var heldig.

Gammel 13-11-14, 09:57   #79
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lever i fløtesaus, hvalbiff, nyrer i brun saus. Jeg likte det godt, men spiser det ikke nå, ikke så veldig lett å få tak i heller. Mange andre retter fra barndommen spiser jeg hos foreldrene mine, eller mamma lager når hun er på besøk. Kjøttkaker i brun saus, svinekoteletter i brun saus med surkål, røkt blåkveite med hvit saus med gulrøtter i.

Seibiff med løk og brun saus, fiskekaker i brun saus, plukkfisk og plukkfiskkaker, avkokt makrell og laks, ingenting av dette har jeg laget selv, men likte da jeg var barn. Vi har generelt lite sausemat, ungene er ikke glade i sauser, mens jeg ble reddet av saus da jeg var barn.

Gammel 13-11-14, 10:33   #80
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg vokste nærmest opp på kokt potet med smør som smelter. Det var ikke en rett som ble servert, men det var det jeg spiste når jeg ikke likte fiskemiddagen, et var jo ganske ofte...

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:00.